Met een overweldigende voorsprong van 0,8 seconde was het Max Verstappen die naar de pole reed op Spa-Francorchamps. "De briljante Max toonde maar weer eens aan dat dit zijn favoriete circuit is", zo liet teambaas Christian Horner na afloop optekenen. Toch ging het in Q2 bijna mis, maar in Q3 reed Verstappen iedereen op een hoop. Toch had Verstappen geen idee of zijn ronde goed genoeg was voor de pole, laat staan de pole met zo'n enorme marge. "Om eerlijk te zijn had ik geen idee hoe ik er voor zou staan op het moment dat ik over de lijn kwam. Pas toen ik op de schermen keek wist ik hoe ik ervoor stond. Het was best hectisch, want op sommige plekken was er niet eens een volledig droge lijn." "Die laatste ronde in Q3 was heel goed. Ik nam net wat meer risico vergeleken met de andere ronden. In die andere ronden nam ik best veel marge, waardoor ik er in Q2 bijna uit lag. Het was lastig om alles goed te doen", aldus de Nederlander, die op geweldige wijze door bochten acht en negen navigeerde in zijn poleronde, terwijl anderen het daar juist lastig hadden. "Vooral in bocht acht en negen nam ik in mijn laatste ronde meer risico, want daarvoor was ik in die bochten ongelooflijk langzaam, omdat ik daar eerder in de kwalificatie wat momentjes mee had gemaakt. Zelfs in Q3 was ik in mijn eerste run heel traag in die bochten, maar bij mijn tweede poging ging ik veel sneller."
De limiet
Verstappen reed uiteindelijk met ogenschijnlijk gemak naar de pole. Wat was zijn geheim op weg naar de pole? Hoe vond hij de limiet? Verstappen verklapt zijn 'geheim'. "Het draait er niet om dat je de limiet weet te vinden", zo is hij stellig. Dan kan je namelijk snel fouten maken en de muur raken. Het draait er in principe om dat je marge houdt en het opbouwt." Toch denkt Verstappen dat het gat onder normale omstandigheden niet zo enorm zou zijn geweest. "Het was een lastige vrijdag, ook omdat de zon op een gegeven moment doorbrak, waardoor de baan heel snel droger werd, ronde na ronde. Ik was verrast door mijn voorsprong, al weet ik dat we een goede auto hebben. Ik denk dat ik ook gewoon wat meer geluk had met mijn lijn of met de grip. Als het een kwalificatieronde onder droge omstandigheden was geweest, dan denk ik niet dat het verschil zo groot was geweest."
Meest gelezen