Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul

F1-stand

  • 1 KVY
  • 2 MAG
  • 3 GIO
VT1 vr 03 jul 11:00 12:30
VT2 vr 03 jul 15:00 16:30
VT3 za 04 jul 12:00 13:00
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Verstappen verloor bijna kwart van zijn downforce door crash met Leclerc

In de eerste ronde van de Grand Prix van Japan werd Max Verstappen bij het ingaan van bocht twee geraakt door Charles Leclerc, hetgeen de Nederlander volgens Red Bull-teambaas Christian Horner een aanzienlijk verlies van downforce opleverde.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het noodlot sloeg voor Max Verstappen tijdens de Japanse Grand Prix al vroeg toe. De Red Bull-coureur maakte vanaf plek vijf een prima start - naar eigen zeggen zelfs zijn beste start van het seizoen - en had bij het ingaan van bocht twee de derde plek al in handen. Het was echter maar voor korte duur, want Ferrari-coureur Charles Leclerc onderstuurde in de zijkant van de RB15.

Er leek de Nederlander een inhaalrace te wachten, maar al snel werd duidelijk dat zijn race effectief voorbij was. De crash met zijn Ferrari-concurrent resulteerde namelijk in een aanzienlijk verlies van downforce voor Verstappen, zo vertelde Red Bull-teambaas Christian Horner na afloop van de beladen GP van Japan.

"Door de enorme schade aan de vloer was hij bijna 25 procent van de downforce van zijn auto kwijt", zo vertelt de Britse teambaas tegenover Autosport.com. "Het had daarom eigenlijk geen zin om langer door te blijven rijden en alleen maar meer onnodige kilometers te rijden met het materiaal."

"Max zat overduidelijk voor de Ferrari en Leclerc had makkelijk meer ruimte kunnen laten. Het is jammer dat het zo is gelopen, want na de crash was de race voor Max, maar ook voor Charles gewoon voorbij", zo concludeert de gepikeerde Red Bull-teambaas.

Uiteindelijk kreeg Leclerc een tijdstraf van vijf seconden voor zijn touché met Verstappen. Daar kwamen er nog eens tien bovenop, omdat hij na de crash rondreed met een beschadigde voorvleugel, wat gevaarlijke situaties opleverde. De Monegask staat daardoor in de uitslag uiteindelijk op plek zeven.

Speel mee (gratis!) met de RacingNews365 Bingo tijdens de GP van Oostenrijk en win te gekke prijzen!

Claim je Bingo kaart

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Japan 2019

Volg hier het laatste nieuws over de Formule 1 GP van Japan en alle verrichtingen van Max Verstappen.

9 reacties