Het noodlot sloeg voor Max Verstappen tijdens de Japanse Grand Prix al vroeg toe. De Red Bull-coureur maakte vanaf plek vijf een prima start - naar eigen zeggen zelfs zijn beste start van het seizoen - en had bij het ingaan van bocht twee de derde plek al in handen. Het was echter maar voor korte duur, want Ferrari-coureur Charles Leclerc onderstuurde in de zijkant van de RB15. Er leek de Nederlander een inhaalrace te wachten, maar al snel werd duidelijk dat zijn race effectief voorbij was. De crash met zijn Ferrari-concurrent resulteerde namelijk in een aanzienlijk verlies van downforce voor Verstappen, zo vertelde Red Bull-teambaas Christian Horner na afloop van de beladen GP van Japan. "Door de enorme schade aan de vloer was hij bijna 25 procent van de downforce van zijn auto kwijt", zo vertelt de Britse teambaas tegenover Autosport.com . "Het had daarom eigenlijk geen zin om langer door te blijven rijden en alleen maar meer onnodige kilometers te rijden met het materiaal." "Max zat overduidelijk voor de Ferrari en Leclerc had makkelijk meer ruimte kunnen laten. Het is jammer dat het zo is gelopen, want na de crash was de race voor Max, maar ook voor Charles gewoon voorbij", zo concludeert de gepikeerde Red Bull-teambaas. Uiteindelijk kreeg Leclerc een tijdstraf van vijf seconden voor zijn touché met Verstappen. Daar kwamen er nog eens tien bovenop, omdat hij na de crash rondreed met een beschadigde voorvleugel, wat gevaarlijke situaties opleverde. De Monegask staat daardoor in de uitslag uiteindelijk op plek zeven.
Meest gelezen