Max Verstappen heeft een goed weekend achter de rug. Hij reed de snelste tijd in de sprintkwalificatie én tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk op zondag, waardoor hij beide races vanaf de eerste startplek aan mocht vangen. Hij wist vervolgens zowel de sprintrace als de hoofdrace te winnen. Het was zijn 42e overwinning voor Red Bull Racing, en zo breidt hij zijn voorsprong op de rest van het veld in het Formule 1-kampioenschap alleen maar verder uit. Inmiddels heeft hij zeven van de negen races dit seizoen weten te winnen en lijkt hij onverslaanbaar in de strijd voor de wereldtitel. Zijn voorsprong? 81 punten. Verstappen alleen heeft al meer punten gehaald dan het op een na beste team in totaal.
Alles viel samen
Toch zag de Nederlander deze mate van dominantie dit weekend niet aankomen: "Dit had ik niet verwacht", zegt hij in de persconferentie tegen onder andere RacingNews365. "Het was een ongelofelijk weekend. Met het sprintformat is het normaal altijd een beetje chaotisch om aan de top van het veld te kunnen komen. Maar we hebben alles gedaan wat we konden als team." Volgens de tweevoudig kampioen was het niet alleen het team dat uitstekend presteerde: "Alles kwam samen, de strategie, de pitstops. Het ging allemaal vlekkeloos. We hadden een ontzettend snelle auto en ik voelde me er comfortabel in. En we konden alles uitvoeren zoals we dat in eerste instantie hadden gepland."
Red Bull-strategie
Even moest Red Bull goed nadenken. Toen er al vroeg in de race een Virtual Safety Car 'op de baan' kwam, kozen veel teams er namelijk voor om een pitstop te maken. Red Bull deed dat niet en hield zich vast aan haar plan. Men liet zich niet van de wijs brengen, herinnert Verstappen zich. Omdat de concurrentie een 'goedkopere' pitstop kon maken, moest hij zich in zijn tweede stint wel weer voorbij aan de Ferrari-coureurs vechten, maar hij had er veel vertrouwen in dat hem dat ging lukken. "We hielden ons aan het plan. We hadden de berekeningen vooraf nou eenmaal al gemaakt in het geval er een virtuele of normale safety car zou komen. De ronden voordat de VSC op de baan kwam, werd mijn voorsprong relatief gezien elke ronde weer wat groter, dus daarom maakte ik me eigenlijk geen zorgen over onze bandenslijtage." "Ik maakte gewoon mijn stint af op de medium banden. Op de harde banden (de tweede stint, red.) merkte ik meteen dat het niet de beste banden waren, maar je moet de stint wel afmaken. De zachte banden hadden het namelijk nooit zo lang volgehouden. Zodra ik terug voorbij ging aan Carlos (Sainz, red.), managede ik mijn stint en kwam ik vanzelf dichterbij aan Charles (Leclerc, red.), omdat ik betere banden had en omdat er ook wat paceverschil was. Stapje voor stapje kwamen we dichterbij."
Verstappen: "Ik heb genoten"
En zo kon Verstappen met overmacht zijn 42e zege uit zijn F1-carrière pakken, zijn zevende van dit Formule 1-seizoen. En dat terwijl menigeen na de GP van Canada nog riep dat het gat tussen Red Bull en de concurrentie kleiner was geworden. Daar was dit weekend weinig van te merken, lacht Verstappen, die voor zijn extra pitstop een voorsprong van 24 seconden had op Leclerc. "Precies. Ik heb genoten van alle artikelen daarover. In sommige weekenden gaat het nou eenmaal wat beter dan tijdens andere weekenden. De race in Montréal was vanuit onze kant niet zo fantastisch. Hier in Oostenrijk hebben we echter heel goed gepresteerd en dan is het gat vanzelf wat groter", zo sluit hij zijn verhaal af.
Meest gelezen