De rol van brandstof en smeermiddelen in de Formule 1 wordt vaak nog onderschat, maar is zeer belangrijk. Beiden dragen bij aan het leveren van en verbeteren van motorprestaties en betrouwbaarheid. Recent liet Shell, brandstofleverancier van Ferrari, al weten dat het verantwoordelijk was voor liefst 21% van de vermogenswinst van Ferrari gedurende het seizoen. Red Bull heeft met ExxonMobil een andere brandstofleverancier, maar de winst die vanuit brandstof gehaald kan worden onderschrijft ook Max Verstappen. Bij de Grand Prix van Japan krijgt hij de beschikking over een nieuwe upgrade, die goed moet zijn voor een tot twee tienden tijdwinst per ronde. "Over de jaren heen hebben de updates in de benzine bij iedere motorleverancier het meeste opgeleverd. We verwachten er dan ook wel wat van", legt de coureur uit op zijn site. "Als we een of twee tienden kunnen winnen, dan is dat best veel. Maar, we moeten even afwachten of dat ook echt zo zal zijn. Ik denk niet dat de concurrentie op dit vlak nog met veel updates zullen komen." Voor Red Bull en motorleverancier Honda is de Japanse Grand Prix zeer belangrijk, zeker gezien de recente prestaties. In de vier races die verreden zijn na de zomerstop was Red Bull op gepaste afstand het derde team. Honda wil op Suzuka minimaal een podiumplaats bemachtigen, iets dat Verstappen in de afgelopen drie seizoenen wist te realiseren. Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin uitgebreid vooruit wordt geblikt op het voor Red Bull-Honda zo belangrijke weekend.
Meest gelezen