Eind februari mocht Max Verstappen voor het eerst kennismaken met zijn nieuwe kantoor voor 2021: de cockpit van de RB16B. In de vroege ochtend van dinsdag 23 februari reed hij naar Silverstone, waar zijn nieuwe bolide op hem stond te wachten. Tijdens een filmdag voelde hij deze voor het eerst aan de tand. Het was ook pas de eerste keer dat hij de RB16B echt te zien kreeg. "Het eerste jaar van je F1-carrière wil je vooraf nog allemaal foto's zien, maar daar schiet je niets mee op. Ik wil wel weten wat er speelt en wat er komt, maar ik hoef niet per se de auto te zien. Je ziet het wel op het circuit als je erin stapt. Je kan wel 1000 foto's zien van die auto, maar daar ga je niet harder door", zo klinkt hij stoïcijns. Vervolgens werkte Verstappen een shakedown af op Silverstone, maar het was lastig om een goed beeld van zijn wagen te krijgen tijdens die allereerste meters, vertelt hij in gesprek met Ziggo . "Op Silverstone is het moeilijk om iets te zeggen, zeker omdat je daar met demobanden rijdt. Die zijn compleet anders dan de banden van dit jaar. Daar kan je geen peil op trekken." "Daar was het belangrijker om de auto aan te voelen", vervolgt de jonge Nederlander. "Meters maken en aanvoelen hoe de motor reageert qua driveability, hoe die op- en terugschakelt", vertelt Verstappen, die pas tijdens de testdagen in Bahrein een echt goed beeld kon krijgen van zijn wagen. Naar eigen zeggen verliep alles probleemloos. "In Bahrein, toen we echte banden hadden, moesten we even de balans fine tunen, maar alles wat we veranderde pakte positief uit. Dat is wat je wilt van een auto", klinkt hij positief. Hij is dan ook zeer tevreden. "Je moet van jezelf uitgaan. Bij ons waren er geen problemen. Ik voelde me goed in de auto. Zoals ik al zei, alle dingen die we aanpasten aan de auto, die werkten ook." De voorspelbaarheid van de wagen, iets waar het vorig jaar zo nu en dan nog aan schortte, was bovendien ook in orde. Stuk voor stuk bemoedigende signalen. "Het was heel voorspelbaar om met de auto te rijden en dat is ook wat je wilt, zeker met de nieuwe vloer, waarbij je best veel downforce verliest. Dit is heel positief", aldus Verstappen, die natuurlijk benadrukt dat zijn wagen natuurlijk niet perfect is. "Er kunnen natuurlijk altijd dingen nog beter, maar de auto lag in ieder geval goed. Het ging niet puur om de rondetijden, want iedere run probeer je weer wat nieuwe dingen met de auto. Het ziet er steady uit en dat is goed voor tijdens een test", zo luidt de conclusie van de Red Bull-coureur, die nog geen voorspellingen wil doen over hoe hij er ten opzichte van concurrent Mercedes voor staat. "Het is moeilijk om te zeggen, om te zien welke wagen het beste is. Je kan natuurlijk bepaalde dingen zien, maar je weet niet wat andere teams doen. Met hoeveel brandstof ze rijden bijvoorbeeld. Ik vind het altijd koffiedik kijken. We zien het in Q3 wel welke wagen het beste is", aldus Verstappen, nuchter als altijd.
Meest gelezen