Lange tijd waren Max Verstappen en Red Bull de ideale combinatie. Helmut Marko wist na een magische Formule 3-race op de Norisring in 2014 genoeg en schonk de jonge Nederlander het vertrouwen. Verstappen mocht een jaartje rijpen bij Toro Rosso, werd in 2016 halsoverkop gepromoveerd naar Red Bull, won in Spanje gelijk zijn eerste race en staat acht jaar later op drie wereldtitels. En die relatie tussen Verstappen en Marko? Die is opperbest.
Toch is er een 'maar': de onrust bij Red Bull. Blijft Verstappen kalm, doet hij alsof zijn neus bloedt en presteert hij op de toppen van zijn kunnen? Zeker, maar iedereen weet dat er veel meer aan de hand is. Alleen al de vele gebeurtenissen van de afgelopen maanden, denk bijvoorbeeld aan de machtsstrijd in het team of de vete tussen Jos Verstappen en Christian Horner, zijn genoeg om geruchten over de toekomst van Verstappen de wereld in te helpen. Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij Verstappen dolgraag wil aantrekken. Of het er ooit van komt? Niemand weet het, maar het zou ontzettend gaaf zijn als Verstappen de ingecalculeerde gok neemt en overstapt. Marko gaat het in ieder geval niet tegenhouden.
Waarom het fantastisch zou zijn? Omdat Verstappen een geweldige status kan afdwingen. De allergrootste legendes van de sport, zoals bijvoorbeeld Michael Schumacher (Benetton & Ferrari), gingen hem voor, bouwden opnieuw het volledige team om hen heen en zoefden naar talloze successen. Moet je je toch voorstellen dat Verstappen een of meerdere wereldtitels pakt bij een gigantisch automerk als Mercedes en over een paar jaar vredig de Formule 1 vaarwel zegt om andere uitdagingen aan te gaan? Dan heeft Nederland ook een legende die het bij twee verschillende topteams liet zien.
Eerlijk is eerlijk, de Formule 1 heeft hier en daar ook wat grote transfers en opschudding nodig. Verstappen zal er niets om geven en wil altijd in de snelste auto rijden, maar het is goed voor de sport. De aangekondigde Ferrari-transfer van Hamilton maakte wereldwijd veel los, omdat iedereen benieuwd is of hij zijn achtste wereldtitel in het iconische rood gaat pakken. Is het een geslaagde Ferrari-stunt met veel positieve (financiële) gevolgen voor het Italiaanse team? Zeker, maar fans gaan ook weer op het puntje van hun stoel zitten, zéker als er ook nog eens een megatransfer van Verstappen achteraan komt.
Tot slot het sportieve plaatje. Eerlijk is eerlijk, Verstappen heeft waarschijnlijk betere kansen bij een fabrieksteam als Mercedes. Red Bull bouwt voor het eerst zelfstandig een eigen motor en loopt hoe je het wendt of keert toch achter qua kennis. Mercedes liet in 2014 al zien dat ze een raket van een hybridemotor kunnen bouwen en domineerde jarenlang de sport. Dat de rust daar nu is teruggekeerd na een onrustige periode, helpt natuurlijk ook mee.
De ultieme tip voor Verstappen? Stap in 2025 al over en stuw het team volgend jaar richting grote hoogten voor de reglementswijzigingen van 2026. In de huidige Mercedes zou je ook races kunnen winnen...
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!