Terwijl er enkele weken voor het Belgische Grand Prix-weekend een verschrikkelijk, dodelijk ongeluk gebeurde op Spa-Francorchamps, streek de Formule 1 tijdens wederom een regenachtig weekend neer op het Belgische circuit. Is de veiligheid van het circuit wel in orde? Verstappen oordeelt van wel. "Er zijn altijd dingen die beter kunnen. We racen echter ook in Monaco en daar is het veel gevaarlijker dan op Spa-Francorchamps, vind ik. We racen daar omdat het veilig genoeg is. Ongelukken gebeuren helaas. Als je terugkijkt naar het ongeluk hier van Dilano, dan is het gewoon enorm ongelukkig", treurt hij. Het noodlottige ongeval had ook op een ander circuit voor kunnen komen in de regen, denkt de F1-kampioen. "Je kan denk ik niet heel veel doen om veranderen om het veel veiliger te maken. Er zijn ook veel andere circuits waarop hetzelfde kan gebeuren als je crasht en terugkomt op de baan. Met slecht zicht kan dat daar ook gebeuren. Het is ongelukkig dat het twee keer op Spa is gebeurd in een relatief korte tijd."
Jammer
Maar als we vanwege de veiligheid geen meter meer kunnen racen in de koningsklasse van de autosport, zou dat volgens Verstappen echt jammer zijn. "Het zicht zal echter altijd slecht zijn en blijven, want anders kan je nooit meer in de regen racen. Het zou zonde zijn als we niet meer kunnen racen in de regen. Dan wordt het net NASCAR, die ook niet in de regen racen." Volgens de Limburger is het bovendien echt geen nieuw probleem in de Formule 1. Hij wijst naar zijn legendarische regenrace in 2016, toen hij in Brazilië de sterren van de hemel reed. Ook toen zag hij geen hand voor ogen. "De grotere banden maakt het nog erger. Door de grootte van de auto heb je meer spray. Het is erger dan in 2016. Toen was het ook erg, want ik herinner me die race in Brazilië nog, waar ik vanuit de achterkant van het veld moest komen na een pitstop." "Alonso spinde toen en dat had ik niet eens gezien. Het hele rechte stuk ging ik vol gas, ook al kon ik niets zien. Je weet gewoon dat het daar kan na de vorige ronden, maar als er iemand stil zou staan op het rechte stuk, dan rijd je er gewoon 'doorheen'. Het is dus erg (de spray, red.), maar het is al een lange tijd zo erg. Ik denk niet dat we er veel aan kunnen doen momenteel", concludeert hij.
Meest gelezen