Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen wil verandering zien van FIA: "Moeten met iets anders komen"

Track limits. Het blijft de Formule 1 bezighouden. Zeker dit seizoen zien we veel rondetijden afgenomen worden door het overschrijden van de track limits. Zo liep Max Verstappen hierdoor poleposition mis voor de GP van de Verenigde Staten.

Verstappen
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Ondanks dat hij vanaf P6 moest vertrekken, won Max Verstappen afgelopen zondag de GP van de Verenigde Staten. Hij had het zichzelf een stuk makkelijker kunnen maken door vanaf poleposition te starten, maar overschrijding van de track limits tijdens de kwalificatie voorkwam dit.

Verstappen zette in de laatste run in Q3 van de kwalificatie een snellere ronde neer dan Charles Leclerc (een miniem verschil van 0,005 seconde), maar bij het uitkomen van bocht 19 overschreed hij de track limits. Geen pole maar startplek 6 voor Verstappen. De Nederlandse Red Bull-coureur roept, niet als enige, dat de FIA wat doet aan die track limits. Zo zou de wereldkampioen bijvoorbeeld graag zien dat niet de witte lijn, maar de kerbstones als grens worden genomen.

"Ja ik denk dat de kerbstones over het algemeen makkelijker te beoordelen zijn, vooral in de hele snelle bochten. In de zeer lage snelheid bochten denk ik dat de witte lijngeen groot probleem is geweest, maar in sommige bochten is het moeilijk om zo'n kleine lijn te beoordelen. Tijdens de kwalificatie had ik er moeite mee", zegt Verstappen. "Ik heb wel het gevoel dat we met iets anders moeten komen omdat het lastig is. Dit soort fouten maak je natuurlijk niet expres. Tijdens de sprinrace was er een dubbele witte lijn, dat hielp al een beetje. Maar we blijven praten met de FIA om te kijken wat we kunnen doen."

Moeilijk te managen

Ook Charles Leclerc, die dus profiteerde van de afgepakte rondetijd van Verstappen, vindt dat er iets moet veranderen als het gaat over de track limits. "Ik denk dat sommige circuits moeilijker te managen zijn dan anderen. Qatar was er zo eentje en ook die hier (Austin, red.) is er zo een. In het verleden heb ik altijd de voorkeur gegeven aan het gebruiken van de wit/rode kerbstones omdat dit een referentie is die we in de auto echt kunnen voelen, Die witte lijn... we zitten zo laag in de auto dat het heel moeilijk is om precies te zien waar we zijn", geeft Leclerc aan.

"Of we twee centimeter naast zitten op precies op de lijn, dat is erg moeilijk. Terwijl je met de kerbstones veel beter kunt aanvoelen wat er gaande is. Maar het is nu al een hele tijd dat we gebruikmaken van die witte lijn en dat is het zoals het op dit moment is. We moeten gewoon een manier vinden om elkaar te helpen om het een minder groot probleem te maken in de toekomst."

Ook interessant:

Verstappen hoeft zich ondanks zijn moeizame zege geen zorgen te maken

Daar is 'ie weer! De nieuwste RN365 F1-podcast. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk. Veel om over na te praten. De moeizame zege van Max, de diskwalificaties van Lewis en Leclerc en nog veel meer. Beluister 'm hieronder of via je favoriete podcastplayer.

Unibet heeft een super stunt! Win 30x jouw inzet bij een zege van jouw favoriete coureur in Hongarije. Wordt het Max, Lando, Lewis of toch George of Oscar?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Brown Stookt Red Bull-vuurtje verder op: "Dan gaan we meer van de onrust zien"