Na alle geruchten rond Max Verstappen en Mercedes was het vrijdag weer tijd om te racen op het circuit van Silverstone. Verstappen kwam in actie met een aangepaste vloer, een van de laatste grote updates vanuit Red Bull voor dit seizoen. Soepel leek dat echter niet te gaan, getuige de tiende en vijfde tijd in de beide trainingen. Verstappen moest in de representatieve tweede oefensessie zelfs een halve seconde toegeven op Lando Norris.
De frustratie liep dan ook zichtbaar op bij Verstappen, die meermaals zijn handen van het stuur haalde en ook op de boordradio liet blijken wat hij ervan vond. Van 'ongelofelijk' tot 'het is maar beter dat mijn radio slecht te horen is', alles kwam voorbij. En zijn reactie na afloop gaf ook niet zoveel hoop. Verstappen zei het volgende: "Onze auto lijkt vrij gevoelig voor de wind. Over het algemeen een matige dag, lastig. We komen snelheid tekort en gaan wat dingen bekijken om dat te verbeteren."
Verstappen doelt dan dus met name op de snelheid in korte runs op softs. Dat zag er absoluut niet goed uit, met name in de tweede sector. Onderstuur nekt de viervoudig wereldkampioen, waardoor hij volgens Helmut Marko ten opzichte van Norris en Charles Leclerc in bocht zes en zeven alleen al drie tienden verliest. Op de onboards was ook te zien dat Verstappen veel meer moest sturen om zijn Red Bull door de bochten te krijgen. Ook bocht dertien en vijftien zien er heel slecht uit.
Daar staat wel tegenover dat de RB21 vooral sterker lijkt als de snelheid omhoog gaat. Verstappen reed ook met een andere achtervleugel dan Yuki Tsunoda, die op de vijftiende plaats eindigde in de tweede training. De 27-jarige Verstappen testte zo hoe de auto aanvoelde met iets minder downforce, zonder succes in de korte run. Het gat bleef veel te groot, ook al kwam dat stiekem maar door een paar bochten.
Bekijk de data van de korte runs in de tweede vrije training hieronder. De tekst gaat daarna verder.
Lichtpuntje
En toch is er een belangrijk lichtpuntje voor Verstappen en Red Bull. In de longruns was de coureur namelijk verrassend genoeg de snelste van allemaal. Natuurlijk hoort daar altijd de kanttekening bij dat het onduidelijk is hoeveel brandstof de verschillende coureurs bij zich hebben, maar het zag er vrij goed uit. Verstappen is constant op de mediums en bleek gemiddeld één tot twee tienden sneller dan Leclerc en de McLarens. Hij worstelde, maar kwam toch boven.
Het biedt hoop, vooral omdat de temperaturen gedurende het weekend verder naar beneden gaan. De kracht van McLaren zit met name in de warme omstandigheden, omdat zij de banden dan beter onder controle houden. Wanneer die factor een minder grote rol speelt, zoals bijvoorbeeld ook het geval was in Imola, heeft de concurrentie een kans. Als Verstappen en Red Bull de problemen met onderstuur verhelpen, lijkt er dus wel een goed resultaat in te zitten. En ook Ferrari zat er aardig bij.
Wel is het cruciaal dat de problemen met onderstuur verdwijnen bij Red Bull. Silverstone bevat een aantal lange doordraaiers, waardoor te veel onderstuur absoluut gevolgen gaat hebben voor Verstappen. Wanneer de balans van de auto niet op orde is, takelen de banden ook sneller af over een raceafstand. Red Bull heeft daar al vaker last van gehad, ook als de temperaturen geen rol speelden. De Grand Prix van Canada was daar een goed voorbeeld van. Verstappen eindigde weliswaar op de tweede plaats, maar had met veel brandstof veel moeite om het Pirelli-rubber in leven te houden.
Verstappen en Red Bull hebben dan ook nog wat huiswerk te verrichten. Over één ronde is de snelheid er niet en onderstuur kan nog steeds een stempel op de race drukken. Maar er is een sprankje hoop, dat dan weer wel. En vergeet ook niet dat Red Bull vaak een grote stap zet tussen vrijdag en zaterdag. Wie weet wat er dan mogelijk is voor Verstappen.
Bekijk de data van de longruns hieronder!
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Groot-Brittannië, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!