Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen ziet ruimte voor verbetering: "Op die momenten was ik niet blij"

Max Verstappen heeft dit jaar tijdens beide Grands Prix mee kunnen strijden om de overwinning, maar alsnog ziet hij ruimte voor verbetering. Hij is nog niet altijd even blij met zijn Red Bull RB18.

Max Verstappen haalde een drietal ronden voor het einde van de Formule 1 Grand Prix van Saoedi-Arabië Charles Leclerc in en veroverde de leiding. Een belangrijke overwinning, maar wel een die heel zwaarbevochten was. Na de race door de straten van Djedda wordt Max gevraagd naar zijn zondag. "Het waren echt kwalificatierondjes! Het was zwaar", roept hij enthousiast, alvorens hij terug gaat naar het begin van de race. "Aan het begin was ik niet blij op de medium banden. Elke keer als je dacht dat je dicht in de buurt kon komen van de auto voor je, gingen de banden dood. Dus van racen was toen niet echt sprake. Het was frustrerend om daar te zitten en te wachten op de juiste ronde om je pitstop te maken voor de andere banden."

Een zware middag

Na de eerste pitstopronde, die tezamen kwam met de safety car, reed Verstappen plots op plek twee en kon hij met Leclerc gaan strijden om de overwinning. Het was in eerste instantie een kwestie van dichtbij de Ferrari-coureur blijven, vertelt Verstappen na zijn overwinning. "Zodra we de pitstop maakten en we de harde banden hadden, voelde ik me veel beter in de auto. Toen probeerde ik dicht bij Charles te blijven bij de herstart na de safety car en het gat tussen ons te managen. Dat was het eigenlijk voornamelijk: zijn rondetijden proberen te evenaren." "Toen kwam richting het einde van de race de VSC op de baan", vervolgt Max. "Dan is het altijd een beetje de vraag wat er daarna gaat gebeuren met de banden, want die koelen veel af. Het leek er echter op dat we een paar goede ronden hadden bij die herstart. De auto voelde goed aan op de harde banden, die zich goed hielden." Vervolgens kwam hét gevecht van de race tussen Verstappen en Leclerc. Heel zwaar, zo herinnert de Nederlander zich. "Daarna kwamen er kansen voor mij, maar Charles speelde het slim en het was niet makkelijk voor mij om hem in te halen. Ik moest het nog een keer proberen, maar zodra ik er eindelijk voorbij was moest ik nog vier ronden lang vol gas gaan om voor de Ferrari te blijven. Hij zat namelijk constant in mijn DRS. Dus ja, het was heel zwaar."

Ruimte voor verbetering

Nul punten in Bahrein, 25 in Saoedi-Arabië. Een stap voorwaarts dus. Of de auto ook een stap heeft gezet, dat durft Verstappen echter niet te zeggen. Er zijn nog steeds een boel verbeterpunten, redeneert hij. "Het is lastig te zeggen of het een stap vooruit was ten opzichte van Bahrein, maar we zijn altijd aan het leren en natuurlijk is elke baan weer anders. Er zijn dus nog steeds veel dingen waar we naar moeten kijken. Op zaterdag was ik tijdens de kwalificatie namelijk niet blij en ook in de eerste stint ging het niet zoals ik wilde." "Dat gezegd hebbende, is het niet fijn om de 'achtervolgende' partij te zijn, want daardoor gaan je banden er net iets eerder aan en dat is niet fijn. Zodra ik in de schone lucht kwam, veranderde de balans in de auto meteen een beetje. Dus ja, we moeten er eens goed naar gaan kijken. Er zijn nog genoeg dingen die we beter moeten gaan begrijpen aan onze nieuwe auto", aldus Max.

Viaplay
# Coureur Punten
# Team Punten
Volledige stand
x
Ophef in F1-paddock Vermeende berichten van Horner gelekt naar F1-bazen en media