Max Verstappen reed 152 Grands Prix in de Formule 1, waarvan 129 voor Red Bull Racing, het team waar hij in 2016 voor de Grand Prix van Spanje naar overstapte. Daar werd hij gekoppeld aan de man die hij nu niet meer aan zijn zijde kan missen: race-engineer Gianpiero Lambiase. De twee kunnen lezen en schrijven met elkaar en hebben aan twee woorden genoeg. Soms is stilte zelfs al genoeg om elkaar duidelijk te maken wat ze willen van de auto: "Toen ik bij Red Bull kwam, werd hij aan mij voorgesteld als mijn nieuwe race-engineer. Ik dacht 'okay dan, laten we er het beste van maken'." Wat volgde was natuurlijk een krankzinnig weekend, waarin hij zijn eerste Formule 1 Grand Prix won. "En sindsdien hebben we altijd samengewerkt. Wat ik belangrijk vind, is dat ik eigenlijk niks hoef te zeggen en dat hij toch weet wat er gevraagd wordt van de auto. Hij ziet dat al aan de manier waarop ik rijd." "Dat aspect heeft zich gedurende de jaren erg goed ontwikkeld, tot het punt waarop ik mezelf dit niet zie doen zonder GP (Gianpiero, red.) aan mijn zijde", aldus de Red Bull-coureur. "Het is super belangrijk om die goede klik te hebben om de maximale performance uit een weekend te halen."
Rustige Lambiase kan fel uit de hoek komen
Zo rustig als Lambiase soms overkomt, zo 'Italiaans' kan hij stiekem toch ooit uit de hoek komen, aldus Verstappen: "Die kant komt soms naar buiten, wat ik alleen maar mooi vind om te zien. Hij wordt dan ergens door getriggerd en is dan on fire , dat vind ik mooi om te zien." Verstappen hecht zelfs zoveel waarde aan zijn samenwerking met Lambiase dat hij eerder al ooit liet optekenen dat hij zou stoppen met de Formule 1 op het moment dat ook Lambiase zou stoppen. De Brit met Italiaanse roots op zijn beurt is zeer onder de indruk van Verstappen. Dat liet hij recent optekenen in een speciale Verstappen-editie van Red Bulls eigen magazine Red Bulletin .
Meest gelezen