Dat McLaren ontevreden is over de samenwerking met Honda moge duidelijk zijn. Na drie seizoenen pruttelt McLaren nog steeds over het circuit. Om over de betrouwbaarheid maar te zwijgen. Ook tijdens de GP van Italië moesten zowel Vandoorne als Alonso de strijd staken vanwege een motorisch probleem. McLaren wil dan ook niets liever dan een andere motorleverancier en nadat zowel Mercedes als Ferrari niet thuis gaven, is Renault de enige optie. Echter, Renault wil geen vier teams voorzien van motoren. Naast het eigen team maken ook Red Bull en Toro Rosso gebruik van hun diensten. De Franse motorleverancier vreest dat vier teams ten koste gaat van de kwaliteit en de service waar vooral Red Bull dan op den duur de dupe van wordt. Daardoor ligt het voor de hand dat Toro Rosso gaat overstappen naar Honda zodat McLaren alsnog gebruik kan maken van Renault motoren. Gesprekken tussen de diverse partijen worden dan ook volop gevoerd.
Echter, Red Bull kan deze deal nog voorkomen. De Oostenrijkse renstal heeft namelijk het laatste woord in deze veelbesproken motorendeal. De positie van Red Bull wordt hierdoor alleen maar versterkt. Teambaas Horner verklaart het volgende: "We hebben inderdaad het vetorecht. In theorie kunnen we dus onze veto over deze deal uitspreken. We hebben dat tien jaar geleden in ons contract met Renault laten vastleggen. Dit is gebeurd nadat Ron Dennis ons geen Mercedes motoren wilden leveren." De grote vraag is dan ook of Red Bull bereid is om McLaren aan Renault motoren te helpen waarbij Toro Rosso dan naar Honda overstapt. Tenslotte gebruikte uitgerekend Ron Dennis wel zijn vetorecht in 2015 toen Red Bull bij Honda aanklopte voor een eventuele samenwerking.
Meest gelezen