Met het binnenhalen van zijn zesde kroon is Lewis Hamilton samen met Michael Schumacher de enige Formule 1 ooit die dermate veel wereldtitels heeft weten te bezegelen. In de ogen van Alain Prost, viervoudig wereldkampioen, worden zulke prestaties vooral mogelijk gemaakt door de houding van de teams. De Franse coureur heeft zich in een interview met AFP uitgesproken over de manier waarop Formule 1-coureurs sinds een aantal decennia wereldkampioen worden en vertelt in het gesprek dat de situatie tegenwoordig totaal anders is dan in het verleden. "Tegenwoordig zijn er minder verrassingen bij de dominante teams, omdat zij allemaal min of meer een nummer één coureur hebben. Dezelfde coureur zal dan ook vaak winnen. In mijn geval was er nooit sprake van een nummer één in het team. Niet met Senna, niet met Mansell en niet met Rosberg. Het gebeurde gewoon niet." Als gevolg van deze tactiek van de top teams, is dezelfde coureur vaak in staat meerdere opeenvolgende titels te grijpen in een dominante periode. "Neem Schumacher, bijvoorbeeld, niemand heeft ooit eenzelfde nummer één status gehad als hij. Schumacher bevond zich in zo'n uitzonderlijke positie bij Ferrari dat je hem niet eens mocht inhalen!" Prost ziet hierom dan ook uit naar de manier waarop de Scuderia zich volgend jaar zal handhaven, wanneer Charles Leclerc zich verder heeft ontwikkeld en hij de strijd nog beter aan zal kunnen gaan met zijn gevestigde teamgenoot, viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. "Het is niet verboden om de rollen te verdelen, maar Ferrari heeft zijn coureurs tot nog toe vrijgelaten – een beetje zoals bij ons destijds het geval was. We zullen moeten zien hoe het team volgend jaar om zal gaan met de situatie, het is namelijk erg complex. Wellicht dat ze dan wel ingrijpen. De enige manier om de Formule 1 te fixen, is door meer competitie te hebben, zoals nu het geval is bij Ferrari." Beluister hieronder de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365. Hierin wordt onder andere de mysterieuze zaak van Ferrari's motor besproken door autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen