Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vettel: "Huidige generatie Formule 1-wagens véél te zwaar"

Met inmiddels 228 Grand Prix-starts achter zijn naam is Sebastian Vettel een heuse Formule 1-veteraan. De viervoudig wereldkampioen heeft verschillende soorten bolides meegemaakt: nadat de Duitser in 2007 debuteerde zouden er drie gigantische reglementswijzigingen volgen. Vettel meent dat reglementen die tegenwoordig van kracht zijn, het racen niet leuker maken.

Nadat er jarenlang met smalle bolides werd gereden die aerodynamisch beperkt waren, werd er voor 2017 overgeschakeld naar de huidige 'vliegdekschepen'. De generatie Formule 1-wagens die sindsdien te bewonderen is, staat te boek als lang, breed en zwaar. "Het grote voordeel van de huidige wagens is dat ze ongelooflijk snel zijn", lacht Vettel op het circuit van Silverstone tegenover onder meer RacingNews365. "Als ze langzaam gaan zijn ze echter ook wel heel erg langzaam!", voegt de vorige week 32 jaar oud geworden Vettel daar grinnikend aan toe. "De Formule 1-wagens van tegenwoordig zijn gewoonweg veel te zwaar. Toen ik begon met de Formule 1, in 2007, was het behoorlijk uitdagend." Vettel blikt terug. "De Grands Prix waren een soort van sprintraces, waarin je jezelf, de banden en de wagens altijd kon pushen. Nu moet je te allen tijde managen, dan heb je als coureur veel minder lol van de races. Natuurlijk is een bepaalde mate van management belangrijk - je moet ook met je verstand rijden, niet alleen met je rechtervoet en je handen. Vroeger werd je daar echter wel rijker voor beloond." De V8-tijd waarin gebruik werd gemaakt van versimpeldere bolides (2009-2013) bleek bijzonder vruchtbaar voor Vettel. In vijf seizoenen tijd werd de Duitser liefst viermaal wereldkampioen, een keer eindigde hij als tweede in het eindklassement.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie