Formule 1-fans wereldwijd vingen dit seizoen weer een glimp op van de Sebastian Vettel uit de tijd van Red Bull. Met Charles Leclerc als teamgenoot heeft de viervoudig wereldkampioen alle zeilen bij moeten zetten om niet volledig ondergesneeuwd te raken. Hierbij heeft de Duitser zo nu en dan gebruik gemaakt van zekere tactieken. Bij de start van de Grand Prix van Rusland, bijvoorbeeld, was het de bedoeling dat hij achter Leclerc zou blijven nadat deze hem een 'tow' had gegeven richting de eerste bocht. Vettel besloot hem echter te passeren, tot grote ergernis van de Monegask, die uiteindelijk de zege verloor aan Mercedes. In een reactie aan Motorsport.com vertelt Vettel dat zulke situaties niet hetzelfde zijn als toen hij nog voor Red Bull reed. Controversiële incidenten zoals de befaamde 'Multi 21' in Maleisië waren anders, aldus de Duitser. "Het hangt af van de situatie, ik denk niet dat je kunt zeggen: 'hij zat goed, hij zat fout'", zo begint Vettel. "De situatie met Mark Webber was heel anders, we zaten toen al jaren in hetzelfde team, maar we werkten eigenlijk nooit goed samen! Toen de dag kwam dat ze mij vroegen iets voor hem te doen, terwijl hij nooit iets voor mij had gedaan, dacht ik: waarom zou ik hem nu een gunst verlenen? Aan het einde van de dag moet je voor jezelf opkomen. Achteraf kijk je dan of je goed of fout zat." Vettel beseft wel dat hij bij Ferrari niet dergelijke capriolen uit kan halen, simpelweg omdat hij het team niet tegen moet werken, maar juist verder moet helpen. "Tegenwoordig heb je een veel grotere verantwoordelijkheid dan vroeger naar de mensen om je heen, het team dat je steunt. Zeker bij een team als Ferrari, waar het team boven al het andere komt, heeft de coureur een kleinere betekenis." Beluister hieronder de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, waarin autocoureurs Tim en Tom Coronel vooruitblikken op de Grand Prix van Brazilië met gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen