De regen van de derde vrije training had plaats gemaakt voor een waterig zonnetje, maar het maakte de kwalificatie niet minder spectaculair. In Q1 waren het de subtoppers die als eerste naar buiten gingen, maar Ferrari nam al snel het heft in handen. Vettel en Raikkonen waren ruim los van de beide Mercedessen en Verstappen. Alle auto's met een Ferrari-motor achterin gingen probleemloos door naar Q2, maar voor Lewis Hamilton veranderde de kwalificatie in een nachtmerrie toen hij in Q1 stilviel met een versnellingsbakprobleem. Op basis van zijn tijd was hij al wel door naar Q2, wat betekent dat hij als vijftiende mag starten mits er geen gridstraf volgt voor het vervangen van de versnellingsbak. Achteraan was het dringen voor de laatste posities in de top 15. Stoffel Vandoorne bewees zichzelf een slechte dienst door stijf achteraan te eindigen. Afvallers: Ocon, Gasly, Hartley, Stroll, Vandoorne.
In Q2 trapten de coureurs het gas nog wat dieper in, maar Ericsson hield zijn Sauber niet onder controle en spinde van de baan. Hierdoor kwam er een korte rode vlag periode. Verstappen probeerde om zich op de soft band te kwalificeren, maar vond te weinig snelheid en moest alsnog wisselen naar de ultrasoft band waarmee hij naar de tweede tijd ging. Teamgenoot Ricciardo nam niet meer deel aan het tweede deel van de kwalificatie om banden te sparen. Door een gridstraf start de Australiër morgen als laatste. Afvallers in Q2: Alonso, Sirotkin, Ericsson, Hamilton en Ricciardo. De top 10 kwalificatie werd een kolfje naar de hand van Ferrari. De Italiaanse krachtbron is momenteel een klasse apart, wat ook Haas en Sauber aantoonden. Vettel dook in zijn eerste run naar de eerste plaats voor Bottas, Raikkonen en Verstappen. Het gat naar de pole bedroeg bijna acht tienden. In de laatste run verbeterde Raikkonen en Bottas zichzelf. Het was aan Vettel om te antwoorden en de Duitser scoorde zijn pole in stijl.
Meest gelezen