vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf antwoorden uit de Grand Prix van Groot-Brittannië

Na afloop van de kwalificatie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië stelde Racingnews365 vijf vragen in aanloop naar de wedstrijd. Op de maandag na de race kijken we terug: hoe zijn onze vragen beantwoord?

Kan Hamilton de Ferrari’s achter zich houden?

Met de raketstart die Kimi Raikkonen in Oostenrijk had in het achterhoofd, was de belangrijkste vraag voorafgaand aan de Britse GP of polesitter Lewis Hamilton de Ferrari’s achter zich zou kunnen houden. Hulp van Mercedes-collega Valtteri Bottas kreeg hij niet: de Fin startte immers vanaf de vierde plaats. Het antwoord op de eerste vraag bleek een ferme nee – Hamilton kwam niet bijzonder goed van zijn plek, verloor aan Sebastian Vettel en Valtteri Bottas en werd tot overmaat van ramp achterstevoren getikt door Kimi Raikkonen. De start is zolangzamerhand hét zorgenkindje van de zilverpijlen.

Heeft Red Bull genoeg werk geleverd om terug te slaan?

Nee, maar dat lag stiekem ook al in de lijn der verwachting. De Mercedessen en de Ferrari’s waren gewoonweg te sterk op het circuit van Silverstone. De twee Safety Car-fasen brachten Red Bull weer wat nader tot de koplopers – Max Verstappen reed dankzij de tijdstraf van Kimi Raikkonen zelfs nog voor de tweede Ferrari – maar ondanks de hulp van de neutralisatie konden de RB14’s weinig uitrichten. Een vijfde en een zesde plek leek het maximale, tot Verstappen tot overmaat van ramp ook nog uitviel.

Kunnen de Haasjes wederom een klap uitdelen in de subtop?

Tempotechnisch gezien had het team van Haas een prima woordje mee kunnen spreken in de subtop – met de uitvalbeurt van Verstappen in het achterhoofd waren een zesde en een zevende positie, helemaal gezien de startplaatsen van Kevin Magnussen en Romain Grosjean (zevende en achtste), mogelijk geweest. Grosjean verpestte echter zowel zijn eigen kansen als die van stalmaat Magnussen door in de tweede bocht zijn collega te toucheren. Beide Haas-rijders vielen ver terug. Voor Magnussen restte een inhaalslag, die hem uiteindelijk op een negende plaats deed belanden. Grosjean gaf zijn criticasters voor de zoveelste keer voer door na een SC-fase onbeholpen tegen de Renault van Carlos Sainz aan te glijden, wat einde race voor hem én voor de Spanjaard betekende.

Gaat Leclerc zijn Sauber alweer naar de punten sturen?

Sauber zorgt ervoor dat ook het antwoord op de vierde vraag ‘nee’ is – als het aan Charles Leclerc had gelegen, was het ongetwijfeld een ‘ja’ geweest. De jongeling uit Monaco reed op Brits grondgebied wederom een dijk van een race, die een halt toe werd geroepen door een niet goed bevestigde wielmoer. Leclerc bivakkeerde ruim binnen de top tien en leek op weg naar zijn zesde puntenfinish in zeven wedstrijden tijd, maar het technisch malheur verhinderde dat. Toch heeft de regerend Formule 2-kampioen andermaal een geweldig visitekaartje afgegeven aan het team van Ferrari, daar waar hij volgend jaar dolgraag aan de slag gaat als teammaat van Vettel.

Kan Williams nog iets van haar thuisweekend maken?

Op vrijdagmiddag was de stemming bij Williams niet al te best, op zaterdagmiddag veranderde dat in zeer somber. Sergey Sirotkin en Lance Stroll hadden te kampen met een waanzinnig slecht gebalanceerde wagen en dat vertaalde zich in raadselachtige spins. Haastig werd de oude vloer opgehaald vanuit de fabriek in Grove, die op een tiental kilometers van het circuit van Silverstone is gelegen. Ook met de goed uitgebalanceerde vloer kon Williams niets uitrichten: Stroll en Sirotkin werden als twaalfde en veertiende geklasseerd, maar kwamen als laatste en voorlaatste over de meet (de tijdstraf die Pierre Gasly kreeg, deed de Toro Rosso-rijder uiteindelijk op P13 belanden). Williams snakt naar de zomerstop.