Kan Hamilton de Ferrari’s achter zich houden? Met de raketstart die Kimi Raikkonen in Oostenrijk had in het achterhoofd, was de belangrijkste vraag voorafgaand aan de Britse GP of polesitter Lewis Hamilton de Ferrari’s achter zich zou kunnen houden. Hulp van Mercedes-collega Valtteri Bottas kreeg hij niet: de Fin startte immers vanaf de vierde plaats. Het antwoord op de eerste vraag bleek een ferme nee – Hamilton kwam niet bijzonder goed van zijn plek, verloor aan Sebastian Vettel en Valtteri Bottas en werd tot overmaat van ramp achterstevoren getikt door Kimi Raikkonen. De start is zolangzamerhand hét zorgenkindje van de zilverpijlen. Heeft Red Bull genoeg werk geleverd om terug te slaan? Nee, maar dat lag stiekem ook al in de lijn der verwachting. De Mercedessen en de Ferrari’s waren gewoonweg te sterk op het circuit van Silverstone. De twee Safety Car-fasen brachten Red Bull weer wat nader tot de koplopers – Max Verstappen reed dankzij de tijdstraf van Kimi Raikkonen zelfs nog voor de tweede Ferrari – maar ondanks de hulp van de neutralisatie konden de RB14’s weinig uitrichten. Een vijfde en een zesde plek leek het maximale, tot Verstappen tot overmaat van ramp ook nog uitviel. Kunnen de Haasjes wederom een klap uitdelen in de subtop? Tempotechnisch gezien had het team van Haas een prima woordje mee kunnen spreken in de subtop – met de uitvalbeurt van Verstappen in het achterhoofd waren een zesde en een zevende positie, helemaal gezien de startplaatsen van Kevin Magnussen en Romain Grosjean (zevende en achtste), mogelijk geweest. Grosjean verpestte echter zowel zijn eigen kansen als die van stalmaat Magnussen door in de tweede bocht zijn collega te toucheren. Beide Haas-rijders vielen ver terug. Voor Magnussen restte een inhaalslag, die hem uiteindelijk op een negende plaats deed belanden. Grosjean gaf zijn criticasters voor de zoveelste keer voer door na een SC-fase onbeholpen tegen de Renault van Carlos Sainz aan te glijden, wat einde race voor hem én voor de Spanjaard betekende. Gaat Leclerc zijn Sauber alweer naar de punten sturen? Sauber zorgt ervoor dat ook het antwoord op de vierde vraag ‘nee’ is – als het aan Charles Leclerc had gelegen, was het ongetwijfeld een ‘ja’ geweest. De jongeling uit Monaco reed op Brits grondgebied wederom een dijk van een race, die een halt toe werd geroepen door een niet goed bevestigde wielmoer. Leclerc bivakkeerde ruim binnen de top tien en leek op weg naar zijn zesde puntenfinish in zeven wedstrijden tijd, maar het technisch malheur verhinderde dat. Toch heeft de regerend Formule 2-kampioen andermaal een geweldig visitekaartje afgegeven aan het team van Ferrari, daar waar hij volgend jaar dolgraag aan de slag gaat als teammaat van Vettel. Kan Williams nog iets van haar thuisweekend maken? Op vrijdagmiddag was de stemming bij Williams niet al te best, op zaterdagmiddag veranderde dat in zeer somber. Sergey Sirotkin en Lance Stroll hadden te kampen met een waanzinnig slecht gebalanceerde wagen en dat vertaalde zich in raadselachtige spins. Haastig werd de oude vloer opgehaald vanuit de fabriek in Grove, die op een tiental kilometers van het circuit van Silverstone is gelegen. Ook met de goed uitgebalanceerde vloer kon Williams niets uitrichten: Stroll en Sirotkin werden als twaalfde en veertiende geklasseerd, maar kwamen als laatste en voorlaatste over de meet (de tijdstraf die Pierre Gasly kreeg, deed de Toro Rosso-rijder uiteindelijk op P13 belanden). Williams snakt naar de zomerstop.
Meest gelezen