De Haas F1 VF-18 is de opvolger van de VF-17 en dat is zeker aan de voorkant goed te zien. De neus van de auto is nagenoeg identiek aan die van zijn voorganger. Gewijzigd is de voorvleugel, die regelrecht gekopieerd is van die van Ferrari, maar waarbij de trend van Red Bull wordt gevolgd als het aankomt op de vleugelelementen. Vijf lagen in de vorm die door de renstal van Max Verstappen vorig seizoen werd getest. Opvallend zijn de hoge sidepods die de grootste wijziging vormen aan de Haas ten opzichte van vorig jaar. Met de extreem hoge sidepods wordt het concept van motorleverancier Ferrari gevolgd. Aan de zijkant van de sidepods zien we een vier lagen aan vanes die de lucht moeten geleiden. Daarmee wijkt Haas af van de concurrentie in het vorige seizoen. Dit onderdeel van de auto is bij alle teams volop in ontwikkeling.
Prominent in beeld is natuurlijk de Halo. Op de foto's zien we een standaard Halo, maar deze zal tijdens de testdagen uitgerust worden met diverse aerodynamische toepassingen. De airbox kent drie verschillende luchtinlaten, waarbij de grootste voor de motor is en de andere twee om koeling naar de overige delen van de powerunit te sturen. Dit concept is afkomstig van motorleverancier Ferrari dat het introduceerde tijdens de GP van Maleisië 2017. Een opvallende verschijning is het stangetje achter op de auto. Het verbindt het achterbodywork met de diffusor. Momenteel is nog onduidelijk of dit onderdeel nog een andere functie heeft. Onze verwachting is dat we hierop tijdens de testdagen nog een mini T-wing gemonteerd zien. Zonder twijfel gaat de VF-18 er in de komende weken nog anders uitzien. Het team van Haas presenteerde ons een bijzonder kale auto, waarbij het hard haar best deed om de belichting zo slecht mogelijk te maken.
Meest gelezen