Sepang International Circuit - Maleisië
In 2017 was het Sepang International Circuit na achttien edities voor het laatst het decor van een Formule 1-race. De voorlopig laatste Maleisische Grand Prix werd gewonnen door niemand minder dan Max Verstappen. Het circuit in het Aziatische Maleisië zorgde door de jaren heen voor een aantal memorabele races, gedurende welke moessonregens vaak een grote rol speelden. De onvoorspelbare omstandigheden maakten dit prachtcircuit tot een van de favoriete circuits van menig toeschouwer en coureur. Hopelijk zien we de GP van Maleisië in de toekomst terugkeren op de Formule 1-kalender. Tekst gaat verder onder de foto.
Autódromo Enzo é Dino Ferrari - 'San Marino'
Het Autódromo Enzo é Dino Ferrari was van 1981 tot en met het 2006 onafgebroken elk seizoen het race-decor van de Grand Prix van San Marino. Het bochtige en heuvelachtige circuit, wat zich overigens niet in San Marino, maar in Italië bevindt, staat bol van historie. In 1994 vond op het circuit echter ook een van de meest trieste GP-weekenden uit de Formule 1-historie plaats, toen zowel Roland Ratzenberger als de legendarische Ayrton Senna er het leven lieten. Ondanks dat sombere stukje geschiedenis hopen veel fans dat het circuit vanwege de mooie gevechten die het door de jaren heen heeft gekend - denk bijvoorbeeld aan Michael Schumacher vs. Alonso in 2005 - ooit weer terugkeert in de Formule 1. Tekst gaat verder onder de foto.
Istanbul Park - Turkije
Op het Istanbul Park-circuit, wat als een van de betere werken van architect Formule 1-huisarchitect Hermann Tilke wordt beschouwd, vond van 2005 tot en met 2011 de Grand Prix van Turkije plaats. Felipe Massa houdt mooie herinneringen over aan dit circuit, aangezien hij drie van de zeven verreden edities als winnaar wist af te sluiten. Het circuit kende eveneens een aantal memorabele gevechten, zoals die in 2010 tussen McLaren-teamgenoten Lewis Hamilton en Jenson Button. Tijdens diezelfde Grand Prix ontvouwde zich ook een enerverend gevecht tussen Red Bull-coureurs Sebastian Vettel en Mark Webber, dat uiteindelijk eindigde in een tranendal toen de twee samen crashten. Omdat de Turkse autoriteiten het niet eens werden met Bernie Ecclestone over een nieuw contract, verdween de Turkse GP van de kalender.
Valencia Street Circuit - Spanje
Van 2008 tot en met 2012 werd de Grand Prix van Europa verreden op het stratencircuit in het havengebied van Valencia, waar haakse bochten en chicanes werden afgewisseld door lange vloeiende bochtensecties. In 2012 behaalde Michael Schumacher hier zijn laatste podiumfinish uit zijn imposante Formule 1-carrière, maar veel fans zullen dit circuit mogelijk herinneren door de mega-crash die Red Bull-coureur Mark Webber daar in 2010 kende, toen hij zichzelf over de Caterham-bolide van Heikki Kovalainen lanceerde. Inmiddels ligt het stratencircuit er al jaren verpauperd bij en een terugkeer van het Valencia Street Circuit op de Formule 1-kalender lijkt vooralsnog dan ook een utopie. Tekst gaat verder onder de Tweet.
879640866125520896
😮 Made of tough stuff that @AussieGrit 💪🏻 #OnThisDay 2010 🇪🇺 pic.twitter.com/Mlk40jeQjr — Formula 1 (@F1) June 27, 2017
Nurburgring - Duitsland
Tot slot zouden we graag de Nurburgring terugzien op de Formule 1-kalender. Dit Duitse circuit, dat door de jaren heen zowel de GP van Duitsland als de GP van Europa huisvestte, is sinds het 2013-seizoen helaas niet meer te bewonderen op de racekalender. Door de jaren heen hebben er echter wel enkele mooie races plaatsgevonden. Denk bijvoorbeeld aan de Grand Prix van Europa van 2007, waar het gehele veld - op Spyker-coureur Markus Winkelhock na - de race op droogweerbanden begon, maar het in de openingsronde plotseling met bakken tegelijk uit de hemel kwam. Ook de editie van 1995 staat nog in het geheugen gegrift van de fans.
1143831735832141824
European Grand Prix, Nurburgring - 2007. #F1 pic.twitter.com/rphQEEX7Bv — F1_Historical (@Historical_F1) June 26, 2019
Meest gelezen