Sinds afgelopen maandag is het Formule 1 eindelijk écht van start gegaan. De Formule 1-teams draaien in Barcelona zoveel mogelijk rondjes in barre omstandigheden. Racingnews365 trekt op basis van de eerste twee dagen een vijftal conclusies.
Betrouwbaarheid topteams in orde Het eerste en het belangrijkste waar naar gekeken wordt tijdens de wintertest is de betrouwbaarheid van de nieuw onthulde bolides. Meters maken is van veel groter belang dan het zetten van een snelle tijd. Meters maken is een kunst die Mercedes en Ferrari prima verstaan. Na twee dagen zijn zij het productiefst. Red Bull doet overigens nauwelijks voor ze onder. Had Verstappen gisteren de problemen met het brandstofsysteem niet gehad, dan had Red Bull zomaar boven Mercedes en Ferrari kunnen staan.
Mercedes speelt verstoppertje Wereldkampioen Mercedes doet onverstoorbaar haar werk. Net als in de vorige jaren rijdt het probleemloos ronde na ronde. Het Duitse team is totaal niet bezig met snelle rondetijden. Bottas en Hamilton rijden dan ook alleen op de medium banden en het is duidelijk dat Mercedes nog veel overheeft. Zo gebruikt het team lang niet al het vermogen van de W09, wat ook duidelijk terug is te zien in de speedtrap aan het einde van het rechte stuk. Daar laat het teams soms 15-20 kilometer per uur lopen
Red Bull heeft een betere start Het Formule 1 team van Red Bull kende een goede start van de wintertest. Eindelijk, na jaren van technische problemen, rolde de RB14 probleemloos de pitbox uit. Daniel Ricciardo legde meer dan 100 ronden af tijdens de eerste testdag. Daarbij klokte hij de snelste rondetijd, voor wat het waard is. Max Verstappen had dinsdag een probleem met het brandstofsysteem. In de middag noteerde hij nog meer dan 60 ronden. Red Bull legde nu in twee dagen aanzienlijk meer ronden af dan een jaar eerder. Problemen met de Renault-motor bleven tot op heden achterwege.
Sauber krijgt het zwaar Sauber lijkt vooralsnog niet die sprong te kunnen maken die menigeen het team door het aantrekken van Alfa Romeo als partner had toegedicht. Qua gereden aantal ronden hangt Sauber in de middenmoot, maar op de tijdenlijsten bungelt het team vrijwel onderaan. Nee, tijden zeggen niet alles, maar een team dat de langzaamste is in de winter, strijd in Melbourne niet opeens mee om de punten. Overigens verkeert Sauber in goed gezelschap van Haas F1, dat vooralsnog ook niet fris oogt.
Kou hindert testwerk Fris ogen, dat doet de omloop nabij Barcelona wel. De eerste testweek ondervindt grote hinder van (winterse) buien en temperaturen van net boven het vriespunt. Het zijn omstandigheden die totaal niet representatief zijn voor het seizoen zoals dat eind maart in Australië begint. En voor de coureurs is het een hele opgave de auto's op de baan te houden. Echt pushen is er dus niet bij, voor niemand niet.
Meest gelezen