Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Michael Schumacher

Vijf controversiële Michael Schumacher-momenten

Michael Schumacher is een van de beste Formule 1-coureurs ooit. De Duitser werd 7 keer wereldkampioen en won 91 races, maar lag zo nu en dan ook onder een vergrootglas door opmerkelijke acties. RacingNews365 zet vijf controversiële momenten op een rij.

Michael Schumacher
Special
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

91 zeges, 155 podiums, 68 polepositions en 77 snelste rondes, ga er maar aan staan. Michael Schumacher flikte het en wordt daarom beschouwd als een van de allerbeste Formule 1-coureurs aller tijden. Toch ging zijn carrière niet zonder controverse voorbij. In dit artikel komen vijf momenten voorbij die menigeen Formule 1-fan zich vast nog kan herinneren.

Grand Prix van Australië 1994

Eén punt. Dat was het verschil tussen Schumacher en Damon Hill (Williams) voorafgaand aan het laatste Grand Prix-weekend in Australië. Het seizoen 1994 zou er een van verdriet en controverse zijn. Ayrton Senna en Roland Ratzenberger verongelukten op tragische wijze in Imola, waardoor er een donkere wolk boven de Formule 1 hing. De controverse kwam voort uit gesteggel over de technische reglementen. Zo kregen Benetton, waar Schumacher voor reed, en McLaren een boete van 100.000 dollar voor het te laat indienen van technische informatie. Het moddergooien, voornamelijk over tractiecontrole, zou in het niet vallen bij de gekkigheid die in Adelaide ontstond.

Schumacher verdedigde in de laatste race dus een voorsprong van één punt op Hill en nam bij de start de leiding over van Nigel Mansell. De Duitser werd op de voet gevolgd door Hill, die langzaam maar zeker dichterbij kwam. In ronde 36 ging het uiteindelijk fout. Schumacher raakte de muur, kwam terug de baan op en stuurde 'gewoon' in toen Hill naast hem zat in de volgende bocht. Het gevolg? Een uitvalbeurt voor de beide heren en een eerste wereldtitel voor Schumacher.

De stewards deden de touché af als een raceincident, wat door veel mensen als controversieel werd beschouwd. Op de beelden zag het eruit alsof Schumacher óf te ambitieus instuurde óf expres een touché veroorzaakte door in te sturen. De waarheid zal in het midden liggen, maar het is een feit dat de uitkomst van een knotsgek kampioenschap niet controversiëler had kunnen verlopen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Grand Prix van Europa 1997

In 1997 leek het er even op dat deja vu's daadwerkelijk bestaan. Wéér verdedigde Schumacher, die een jaar eerder naar Ferrari was overgestapt, voor de laatste race een voorsprong van één punt op een Williams, al was Jacques Villeneuve dit keer de bestuurder en concurrent. Schumacher won de voorlaatste race in Japan en had zo het initiatief in handen, ondanks het feit dat Williams over het algemeen sneller was.

De kwalificatie voor de GP van Europa, verreden in het Spaanse Jerez, zou een bijzondere worden. Schumacher, Villeneuve en Heinz-Harald Frentzen reden precies dezelfde tijd: 1:21:072. Villeneuve deed dat als eerste en mocht vanaf poleposition vertrekken, maar zou meteen zijn leidende positie verliezen door een raketstart van Schumacher.

Geheel volgens verwachting was Villeneuve sneller dan Schumacher in de race. De Canadees zou in ronde 48 een inhaalpoging wagen, maar dat was buiten Schumacher gerekend. De Duitser wilde het initiatief niet opgeven en stuurde bewust in op de sidepod van Villeneuve. Uiteindelijk zou Schumacher het grootste slachtoffer worden, want hij viel uit. Villeneuve kon verder met schade, zou hobbelend derde worden en eiste zo het wereldkampioenschap op.

Maar daar hield het gedoe nog niet op. Schumacher claimde na afloop dat Villeneuve op hem had ingestuurd. Stiekem was het voor de hele wereld duidelijk dat Schumacher de schuldige was en de FIA was het daar na een onderzoek volledig mee eens. Schumacher werd uit de WK-stand geschrapt en gaf later zelf toe dat het zijn fout betrof. Villeneuve kon juichen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Photo4
	© Photo4

Grand Prix van Oostenrijk 2002

De Formule 1-wereld stond volledig in brand na de Grand Prix van Oostenrijk in 2002. Het was niet bijzonder dat Michael Schumacher de race had gewonnen in de dominante Ferrari, maar de manier waarop was dat wel. Zijn teamgenoot Rubens Barrichello vertrok vanaf poleposition, reed de gehele race aan de leiding en ging in de laatste ronde ineens van het gas af om Schumacher voorbij te laten. Ferrari liet zich gelden met teamorders.

Het voorval leidde tot luid boegeroep vanaf de tribunes, zeker omdat Schumacher vier van de eerste vijf races had gewonnen en met een ruime voorsprong in Oostenrijk arriveerde. Er was dus geen bittere noodzaak om hem deze zege te schenken. Schumacher was zichtbaar niet blij met de situatie en liet Barrichello op het hoogste treetje staan tijdens de podiumceremonie. Schumacher zou uiteindelijk zes races voor het einde wereldkampioen worden en zo zijn derde titel op rij pakken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© xpb.cc
	© xpb.cc

Grand Prix van Monaco 2006

Van 2000 tot en met 2004 ging het van een leien dakje voor Schumacher en Ferrari. Ze wonnen vijf kampioenschappen op rij, waardoor Schumacher officieel de meeste titels op zijn naam had staan. In 2005 en 2006 werd het lastiger door de opkomst van Fernando Alonso en Renault. Schumacher trok de trukendoos open, vooral tijdens de kwalificatie in Monaco in 2006.

Alonso was een jaar eerder voor het eerst wereldkampioen geworden en ging ook in 2006 aan de leiding toen het Formule 1-circus in Monaco neerstreek. Schumacher had echter poleposition in handen toen de laatste runs in Q3 werden verreden. De Duitser verremde zich in de voorlaatste bocht en stond pardoes stil. De gele vlag werd gezwaaid en de zeer belangrijke poleposition was binnen, zou je zeggen.

Op de onboardbeelden was echter een vreemd tafereel te zien. Schumacher stuurde nog twee keer in nadat hij zich had verremd, waar de concurrentie vragend op reageerde. Was het een bewuste actie? De stewards vergaderden urenlang en besloten uiteindelijk om Schumacher uit de uitslag te schrappen. Kostbare punten gingen verloren, al kwam de Duitser na een knappe inhaalrace als vijfde over de streep. Later dat jaar kondigde een emotionele Schumacher zijn afscheid aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© xpb.cc
	© xpb.cc

Grand Prix van Hongarije 2010

Dat afscheid was niet definitief, want Schumacher keerde in 2010 terug in de Formule 1. De zevenvoudig wereldkampioen ging aan de slag bij Mercedes, dat vanaf dat jaar weer als fabrieksteam door het leven ging. Het was even wennen voor Schumacher, want zeges en titels zaten er niet meteen in.

Tijdens de GP van Hongarije zou Schumacher zeer negatief in het nieuws komen na een defensieve actie ten opzichte van zijn voormalige teamgenoot Barrichello. De Braziliaan reed inmiddels voor Williams en probeerde Schumacher in te halen op het lange rechte stuk. Net op het moment dat Barrichello zijn auto aan de binnenkant wilde zetten, duwde Schumacher hem bijna de muur in. Het scheelde een haartje en de beide heren wisten ternauwernood aan een megaklapper te ontsnappen.

Barrichello was woedend en kreeg bijval van de stewards. Schumacher kreeg een gridstraf van tien(!) plaatsen voor de volgende race. In 2012 hing Schumacher definitief zijn helm aan de wilgen.

			© xpb.cc
	© xpb.cc

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Interview Piastri oordeel over Verstappen na eerste seizoen vooraan het veld