In vrijwel elke Formule 1 Grand Prix-weekend van de laatste weken kan je spreken over een gridstraffenregen. We naderen de ontknoping van het seizoen, de motoren hebben al flink op hun lazer gekregen in zeventien races tijd en dus is een motorwissel soms onvermijdelijk. Dit weekend trok opnieuw een bijzonder mals buitje over. Het begon op de vrijdag al met het bericht dat zowel de Honda- als de Mercedes-motor van Yuki Tsunoda respectievelijk Lance Stroll verwisseld zou worden. In beide gevallen werd de coureur veroordeeld tot een start van achteraan op de grid.
2x Mercedes, 1x Honda en 1x keer Renault
Later die dag werd duidelijk dat George Russell ook een gridstraf zou krijgen. Voor het wisselen van een kapotte versnellingsbak kreeg hij weliswaar 'maar' vijf plaatsen aan de broek, maar als Williams-coureur sta je daarmee doorgaans ook zou goed als achteraan. 'Achteraan' is ook waar we de naam van Lando Norris terugvinden. Ook hij werd van een nieuwe Mercedes-krachtbron voorzien. Datzelfde geldt ook voor Esteban Ocon, met dat verschil dat hij nu over een nieuwe Renault-motor beschikt. Hij resultaat is hetzelfde, hij start achteraan. Maar als er zoveel coureurs 'achteraan' moeten starten, wie is dan de daadwerkelijke hekkensluiter? Dat check je natuurlijk in de startopstelling .
Meest gelezen