Gasly werd GP2-kampioen ondanks een gebroken rugwervel Wat? Ja, je leest dit goed. Pierre Gasly maakte voorafgaand aan de Grand Prix van Groot-Brittannië, waar hij in actie kwam met het GP2-veld, een zwaar auto-ongeluk mee. De talentvolle Fransman liep een breukje op in zijn rugwervel, waaraan hij pas na afloop van het seizoen werd geopereerd. Gek genoeg gingen Gasly's resultaten er na het ongeluk alleen maar op vooruit: waar hij voor het Britse weekend nog tegen een achterstand aankeek, sloot hij het seizoen in Abu Dhabi uiteindelijk af als GP2-kampioen. Gasly was, meermaals, bijna uit het Red Bull-programma gebonjourd "Ik rijd in 2017 voor Toro Rosso", liet Gasly na de zomerstop van 2016 optekenen. Dat schoot Helmut Marko in het verkeerde keelgat. Wat dacht die brutale Franse aap wel?! Gasly moest lullen als Brugman om zijn blazoen op te poetsen en kwam uiteindelijk goed weg met een zitje in de Super Formula-klasse. Achteraf kwamen de woorden van Gasly uit: op 1 oktober 2017 mocht hij alsnog zijn Formule 1-debuut maken, in een wagen van Toro Rosso. Het was niet de eerste aanvaring met Marko: na het seizoen 2014 werd hem verteld even te dimmen en een jaar later kreeg hij als opdracht mee om resultaten af te leveren, anders zou het contract door de papierversnipperaar gaan. Gasly heeft in de Formule E gereden Die klasse met die zoemende wagens, bedoel je? Inderdaad. Aangezien de Formule E het vorig seizoen nodig achtte om de kalender samen te laten vallen met die van het WEC, moest Sebastien Buemi (terwijl hij de kampioenschapsleider was!) een doubleheader laten schieten. De Zwitser moest namens Toyota acte de présance geven op de Nürburgring, zodoende vroeg Renault e.dams Gasly hem te vervangen. Kwalificeren met een batterij bleek nog niet zo gemakkelijk, waardoor de Fransman in New York vanaf P19 vertrok. Aan de eindstreep was dat een keurige zevende plaats. De tweede wedstrijd werd zelfs, ondanks een crash in de laatste bocht, afgesloten op P4. Gasly stond meer dan duizend dagen droog Overwinningstechnisch, welteverstaan. Op 28 september 2013 won Gasly een Formule Renault 2.0-race, om vervolgens tot en met 9 juli 2016 het bovenste treetje van het podium mis te lopen. In de tussentijd won Gasly het Formule Renault 2.0-kampioenschap ten faveure van Esteban Ocon en Nyck de Vries, werd hij achter de meer ervaren Carlos Sainz tweede in de Formule Renault 3.5-titelstrijd, promoveerde hij naar de GP2 en werkte Gasly aldaar een compleet seizoen af. Nadat de ban op Silverstone werd gebroken, slechts een paar dagen na het boven benoemde auto-ongeluk, was de beer los. Na de Britse zegetocht werden er in ruim een jaar, in twee verschillende klassen, nog vijf wedstrijden gewonnen. Gasly heeft in Verstappen zesde collega in drie jaar tijd Als je in veel raceklassen uitkomt, zal je ook veel verschillende teamgenoten hebben. Pierre Gasly zag in de afgelopen seizoenen achtereenvolgens Antonio Giovinazzi (GP2, 2016), Naoki Yamamoto (Super Formula, 2017), Nicolas Prost (Formule E, 2017), Carlos Sainz (Formule 1, 2017) en Brendon Hartley (Formule 1, 2017-18) naast zich in de pitbox en versloeg deze wat betreft raceresultaten alle vijf. Max Verstappen mag zijn borst natmaken.
Meest gelezen