Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf dingen die opvielen tijdens de Formule 1-wintertest

Gedurende acht testdagen mochten de F1-teams en coureur zichzelf uitleven op het circuit van Barcelona. RacingNews365 was alle dagen aanwezig en blikt terug op de wintertest. Wat viel ons op?

Kinderziektes voor de topteams Zo feilloos als de topteams de eerste testweek presteerden, zo wisselvallig verging het ze in week twee. Natuurlijk, testen is testen, maar de teams kenden diverse problemen. Ferrari was de absolute nummer één van de eerste testweek, maar in week twee kende het diverse problemen. Een koelingsprobleem voor Lelerc, een crash voor Vettel, uitlaatproblemen etc. Het ene probleem groter dan het andere. Geen reden tot paniek voorlopig. Mercedes kende een probleem met Valtteri Bottas, maar kwam de week verder ongeschonden door. Qua afgelegde ronden was de Duitse renstal weer een klasse apart: 1190 ronden, Ferrari 997 en Red Bull slechts 833. Red Bull-Honda verloor ontzettend veel kostbare testtijd. Woensdag stond Verstappen uren in de pits wegens een ‘onderzoek van de versnellingsbak’, donderdag gooide Gasly de middag weg door een domme crash. Een kapper die bovendien tot gevolg had dat de nieuwe onderdelen een dag later niet voor Verstappen beschikbaar waren. De Nederlander kwam op vrijdag ook nauwelijks in actie vanwege een ‘versnellingsbakprobleem'.

Williams het lelijke eendje Hoera! Williams reed volop ronden tijdens de tweede testweek. De Britse renstal liet coureurs George Russell en Robert Kubica maximaal wennen aan de nieuwe FW42. Tot snelle rondetijden wist het team niet te komen. Ongeacht wat Russell en Kubica ook probeerden, het gat richting de rest van het veld bedroeg altijd minimaal één seconde per ronde. De rode lantaarn lijkt weggelegd te zijn voor Williams dit seizoen. Het is te hopen dat de renstal snel de aansluiting vindt met de rest van het veld. De negatieve woorden van Kubica doen het ergste vermoeden: nog voordat er één meter is gereden in 2019 werpt hij al bijna de handdoek.

Middenveld nog dichter bij elkaar De top drie teams blijven ongewijzigd, althans dat is de algehele gedachte in de paddock. Daarachter is het dringen geblazen. Met name de teams van Toro Rosso en Alfa Romeo maakten indruk en Renault lijkt de sprong naar de top niet te kunnen maken. Allerminst zonder problemen verliepen de testdagen voor Haas en Racing Point. De Amerikaanse ‘energy’-renstal was rich in problemen, maar blonk verder niet uit. De VF19 lijkt minder overtuigend dan zijn voorganger. En Force India a.k.a. Racing Point kon geen seconde imponeren. Een gebrek aan reserveonderdelen werd als eerste smoes gebruikt, maar een gebrek aan snelheid lijkt ook aanwezig. Red Bull maakt te weinig kilometers Poeha! Zoveel mooie woorden, de liefde tussen Red Bull en Honda is een prachtig jongensboek. In week twee werd er bij ieder defect aan de RB15 krampachtig gezegd: het is de versnellingsbak mensen! Niet de Honda-motor! Red Bull beseft als geen ander dat de Japanse motorleverancier bij iedere minuut stilstand keihard wordt afgerekend, na het debacle van McLaren. Er is dan ook alles aan gelegen om alle twijfel weg te nemen. Versnellingsbakproblemen voor Verstappen, tot tweemaal toe, en een afgeschreven RB15 dankzij Gasly. Laatstgenoemde stuiterde twee keer van de baan in vier testdagen. Kan niet, mag niet. Niet bij een subtopteam en al helemaal niet bij een topteam. Verstappen was op de laatste dag het slachtoffer en kwam tot slechts 29 ronden. Red Bull legde uiteindelijk slecht 833 ronden af, liefst 357 minder dan Mercedes. En de snelheid? Ferrari en Mercedes klokten een 1.16,2 en Gasly een 1.17,0 om naderhand te zeggen dat Red Bull niet in staat was om de tijden van Ferrari te evenaren. Verstoppertje of niet? Tot op heden is er niets dat er op wijst dat Verstappen en Gasly favorieten zijn voor de zege in Australië.

Wie is de favoriet voor de eerste Grand Prix? Mercedes deed veel moeite om onder de radar te blijven. Nagenoeg de hele wereld trapte er maar wat graag met beide benen in. Een kale auto in week een, een B-spec in week twee. Allemaal onderdeel van het plan van de Duitse grootmacht. En eind week twee stond Hamilton ‘gewoon’ bovenaan de tijdenlijst op gelijke hoogte met Vettel. Het Italiaanse Scuderia Ferrari werd vanaf testdag een als de grote favoriet gezien. En eerlijk is eerlijk, de SF90 vloog uit de startblokken. Vettel en Leclerc reden ronde na ronde en waren razendsnel als het moest. De wintertestkampioen van de afgelopen jaren, sloot ook 2019 als snelste af. Wel nipt, met enkele duizendsten voor op Mercedes. Red Bull mag gezien worden als favoriet nummer drie. Twee weken lang heerlijke Honda-proza, maar nog geen indrukwekkend snelle tijden over één ronde. De racesimulatie van Verstappen op woensdag, noodgedwongen afgebroken door technisch malheur, kende wel 45 indrukwekkende ronden. Verstappen favoriet voor de eerste Grand Prix? Nee, die rol is weggelegd voor Hamilton of Vettel.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"