Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf dingen waarop wij gaan letten tijdens de tweede wintertestweek

De Formule 1-teams beginnen morgen aan de tweede testweek op het circuit van Barcelona. Vier testdagen vormen voor de teams de laatste kans om zich zo optimaal mogelijk voor te bereiden op de eerste race van het nieuwe seizoen.

RacingNews365 zet vijf zaken op een rij waar wij deze week specifiek op gaan letten. Performance runs Het gaspedaal wordt dieper ingetrapt tijdens deze testweek. De motoren worden opgeschroefd, teams gaan kortere runs rijden op de zachtere banden én we krijgen een beter beeld van de snelheid over één ronde. De limiet wordt opgezocht met het oog op de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië. Voor zowel coureurs als teams is het erg belangrijk om te weten hoe de auto, motor en banden zich gedragen op de limiet.

Williams Vindt Williams de aansluiting met de rest van het veld? De Britse renstal miste meer dan twee complete testdagen en heeft minder dan 100 ronden afgelegd in testweek één. Daarin bivakkeerde het dan ook niet geheel verrassend onderaan de tijdenlijst. Robert Kubica en George Russell kijken tegen een achterstand aan die ze in de komende week goed hopen te maken. Williams, vorig jaar tiende en laatste in het WK, is er veel aan gelegen om het gat met de concurrentie te dichten. Lukt dat niet, dan wordt het een zwaar jaar voor de ooit zo legendarische renstal, zowel uit financieel als sportief oogpunt. Upgrades/updates Alle teams verschijnen in de tweede testweek met nieuwe onderdelen. In de fabrieken werken de engineers en ontwerpers dag en nacht om de bolides klaar te stomen voor het nieuwe seizoen. De gepresenteerde auto’s waren in veel gevallen nog niet af, plus op basis van de ontwerpen van de concurrentie en verzamelde data van testweek één willen teams nieuwe zaken testen. De ene upgrade zal groter zijn dan de andere, maar onder meer Racing Point en Mercedes hebben een significante upgrade aangekondigd. En Red Bull? Dat hult zich in stilzwijgen, maar de verwachting is dat er enkele nieuwe aerodynamische onderdelen op de bolide van Max Verstappen en Pierre Gasly zijn te vinden. Racesimulaties Het rijden van een complete raceafstand achter elkaar, een echte racesimulatie. Mercedes deed het in testweek één al met speels gemak, maar de concurrentie nog nauwelijks. Verstappen reed wel langere stints, maar keerde vervolgens terug naar de pits om later weer de baan op te gaan. Een raceafstand van 66 ronden op Barcelona geeft het team veel informatie over het gedrag van de auto, maar ook over de belasting van de auto. De motoren worden warmer, de remmen krijgen het zwaar te verduren, etc. Voor ons zijn de racesimulaties de perfecte graadmeter om rondetijden van de diverse teams te vergelijken. Alle auto’s zijn even zwaar en de gehanteerde banden zijn gelijk, waardoor het een mooi inkijkje geeft in de krachtsverhoudingen. Honda Hoe goed is de Honda-motor nu echt? Met mooie praatjes win je geen Grands Prix en deze week moeten de Japanners ook met de billen bloot. Het tempo gaat omhoog, de motor wordt zwaarder belast. Korte kwalificatieruns op vol vermogen worden afgewisseld met racesimulaties waarin de motor ook op zijn donder krijgt. Zijn er nu wel of geen trillingsproblemen? Aan het eind van deze testweek weten we veel meer over de krachtbron van Verstappen dan nu. RacingNews365 is bij de testweek in Barcelona aanwezig. Op onze site vind je dagelijks het laatste nieuws, interviews en analyses.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"