Vijf keren dat Lewis Hamilton de Formule 1 deed schudden op haar grondvesten

02 feb. 08:00 René Oudman 0 reacties
Het valt niet te ontkennen: Lewis Hamilton is statistisch gezien de beste coureur van het Formule 1-veld van 2019. De 34-jarige Brit is hard op weg om enkele records van Michael Schumacher uit de boeken te rijden.

Lewis Hamilton is in de twaalf seizoenen waarin hij zichzelf Formule 1-coureur mag noemen, amper buiten de spotlights komen te staan. Meer dan eens stond de Brit centraal tijdens een Grand Prix. Racingnews365 kiest vijf momenten waarop Hamilton de F1-wereld deed schudden op haar grondvesten.

Voorafgaande aan het Formule 1-seizoen 2007 kijkt menigeen reikhalzend uit naar de stal van McLaren. Niet eens zozeer omdat GP2-kampioen Lewis Hamilton er zijn debuut mag maken, maar omdat het tweevoudig regerend wereldkampioen Fernando Alonso heeft weten te strikken. De Spanjaard komt over van het team van Renault, waarvoor hij in de voorgaande vier seizoenen actief was als voltijdrijder.

In het eerste Grand Prix-weekend wordt echter direct duidelijk dat Alonso het niet makkelijk zal krijgen met zijn nieuwe, debuterende teammaat Hamilton. De op dat moment 22-jarige Brit verliest zijn Spaanse collega nimmer uit het oog en sluit achter hem aan op het moment dat de finishvlag wordt gezwaaid. Alonso besluit de eerste race van 2007 als tweede, Hamilton wordt derde. Drie weken later sleept het tweetal zelfs een dubbelzege uit het vuur, als Alonso de Maleisische GP wint.

De eerste échte keer waarin er openlijk getwijfeld wordt aan de rol van Alonso als kopman binnen McLaren, is na de Grand Prix van Monaco in 2007. Hamilton houdt zijn teammaat wederom nauwlettend in de gaten tijdens de race in het prinsdom en enkel teamorders verhinderen hem om een gooi naar de zege te doen. Alonso rijdt namelijk op P1, de achteropkomende Hamilton is sneller.

Waar het tot op dat moment pais en vree was binnen de McLaren-gelederen, beginnen de eerste scheurtjes zichtbaar te worden als Hamilton het duidelijk lastig heeft na de race. Voor verschillende media en liefhebbers begint het op dat moment te dagen: deze jonge Brit kan véél meer dan dat hij tot dan toe heeft laten zien.

De rest van het verhaal is inmiddels bekend: Alonso en Hamilton krijgen dikke ruzie bij McLaren, de top van het team kiest de zijde van de Brit. Nadat Alonso bakzeil haalt en met zijn staart tussen de benen bij Renault aanklopt voor een zitje, zorgt Hamilton ervoor dat hij de absolute nummer één van McLaren wordt. Teammaat Heikki Kovalainen zit hem absoluut geen meter in de weg.

Voor het eigen publiek op Silverstone maakt Hamilton tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië 2008 gehakt van zijn concurrentie. Op een drijfnatte baan neemt de thuisrijder het voortouw en waar titelrivaal Felipe Massa zichzelf meermaals voor schut zet, daar weet Hamilton op één piepklein stuurfoutje na zijn McLaren middels een masterclass naar de zege te sturen. Voor Hamilton is het zijn tweede zege in de regen: drie kwart jaar eerder, tijdens de Japanse GP in Fuji, heeft hij zijn rijvaardigheid op een natte baan ook al geëtaleerd.

Nadat Hamilton via een bizarre ontknoping in 2008 de wereldtitel verovert, komt de klad erin. McLaren bouwt voor 2009 een wagen die zeker in de beginfase van het seizoen niet mee kan komen met de top. In 2010 is dat wel anders, maar mechanische pech weerhoudt Hamilton ervan een gooi naar de titel te doen. Een jaar later, in 2011, is het met name Hamilton zélf die het even niet op een rijtje lijkt te hebben.

Meermaals raakt de Brit betrokken bij domme ongevallen, vaker dan eens is Felipe Massa aanstichter of slachtoffer. Na een reeks slechte resultaten wordt Hamilton in met name de Britse media beschimpt: aan de wagen ligt het namelijk niet, teammaat Jenson Button is de enige uitdager van titelverdediger Sebastian Vettel.

Een wellicht vergeten, maar daarom niet minder memorabel moment, vormt de kwalificatie voor de Grand Prix van Korea in 2011. Hamilton zit in de hoek waar de klappen vallen en wordt een tijdje lang niet meer zo serieus genomen als dat in voorgaande jaren het geval was. Op het Korea International Circuit snoert de dan 26-jarige zijn criticasters de mond middels een scorcher van een ronde - pardoes weet iedereen weer wie Hamilton is.

Heel autosportminnend Nederland spreekt na de Grand Prix van Brazilië 2016 over 'die inhaalrace' van Max Verstappen. Ere wie ere toekomt: de Nederlander heeft het ook briljant gedaan op een natte baan. In alle chauvinisme wordt de prestatie van Hamilton echter door velen over het hoofd gezien. De Britse Mercedes-coureur is immers degene die met de Grand Prix-zege aan de haal gaat.

Mercedes beschikt in 2016 over een haast dominante wagen, maar zoals iedereen weet: regen wordt niet voor niets de grote game changer genoemd. Rijvaardigheid is in de F1 al zo belangrijk, maar op een natte baan komen de grootste talenten pas écht naar boven gedreven. Hamilton weet zijn zilverpijl ondanks de grote druk (hij mag niet falen, anders verovert Nico Rosberg het WK in die race), het verschrikkelijk slechte weer en de meerdere codes rood zijn hoofd koel te houden.

Wie na de kwalificatie voor de Grand Prix van Duitsland 2018 zijn geld op Hamilton had gezet, kon een dag later zijn werk opzeggen. De Brit valt tijdens Q1 stil en moet het, mede dankzij gridstraffen van anderen, met startplaats veertien stellen. In een lastige wedstrijd, die tijdelijk wordt bemoeilijkt door een regenbui, stuurt Hamilton zijn Mercedes vanuit de achterste regionen van het middenveld naar de top.

Hamilton ligt vierde op het moment dat rivaal Sebastian Vettel vanuit leidende positie van de baan vliegt en spoort zijn team, naar later blijkt, briljant aan door te wijzen naar de niet pittende Kimi Raikkonen. Omdat de Fin een rondje later alsnog binnen komt voor nieuw rubber, erft Hamilton de leiding. Het sprookje wordt gecompleteerd als Mercedes Valtteri Bottas verbiedt om zijn teammaat aan te vallen: Hamilton wint, al zij het enigszins controversieel, de Duitse Grand Prix.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen