Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf opvallende Formule 1 presentaties

Vandaag heeft Haas als eerste team de nieuwe Formule 1-auto gepresenteerd. Door middel van een korte video werd de VF18 getoond. Morgen is het de beurt aan Williams en in de komende week volgen de andere teams. Tegenwoordig zijn er nauwelijks speciale presentaties meer, vroeger was dit wel anders. Teams pakten groots uit om hun bolides destijds te onthullen. Racingnews365 zet vijf opvallende Formule 1 presentatie's voor je op een rij.

McLaren MP4/12 - 1997 McLaren presenteerde de MP4/12 op een heel bijzondere manier. Tijdens een Spice Girl optreden op MTV werd de zilveren bolide geïntroduceerd. Toen vervolgens Mika Hakkinen en David Coulthard het podium opkwamen volgde een ongemakkelijke vertoning. De auto behaalde dat jaar één poleposition en drie overwinningen. Een mager resultaat in vergelijking met de twee opvolgers van de MP4/12. Die werden in 1998 en 1999 wereldkampioen.

BAR01 - 1999 Britisch American Racing ook wel bekend als BAR kwam met veel ophef de Formule 1 binnen in 1999. De auto's werden gepresenteerd in twee verschillende liveries. Britisch American Tobacco was namelijk de hoofdsponsor en wilde hun beide merken etaleren. Een geel blauwe 555 livery voor Ricardo Zonta en een rood witte Lucky Strike livery voor Jacques Villeneuve. Dit keurde de FIA af en het team besloot de auto in tweeën te splitsen door middel van een ritssluiting. Hierdoor werden beide merken getoond. De auto scoorde nul punten en viel maar liefst twintig keer uit.

Honda RA 107 - 2007 De 2007 ''Honda earth car'' was bijzonder omdat de wereldkaart was afgebeeld op de auto. Honda wilde hiermee aandacht schenken aan de klimaatverandering. Het was tevens de eerste keer in 30 jaar dat een Formule 1 auto geen vaste livery sponsor had. De prestaties bleven uit en het team haalde slechts zes magere puntjes.

Toyota TF109 - 2009 Het online presenteren van Formule 1 auto's is tegenwoordig gebruikelijk. In 2009 was Toyota het eerste team dat deze online mogelijkheden op een creatieve manier benutte. De auto werd geïntroduceerd door middel van een film trailer. Met Jarno Trulli en Timo Glock als hoofdrolspelers en Kamui Kobayashi als figurant werd de TF109 getoond. De ambitie van het team was duidelijk: races winnen en meevechten voor het kampioenschap. Na slechts vijf podiumplaatsen en geen overwinningen trok de Japanse autofabrikant de stekker uit het project.

McLaren MP4-26 - 2011 De presentatie van de MP4-26 was heel uniek. Vier monteurs rolden een onafgemaakte Formule 1 auto de Potsdamer Plats op in Berlijn. Vervolgens gingen ze met behulp van toeschouwers de auto in elkaar zetten. Het hoogtepunt was dat Jenson Button en Lewis Hamilton het plein op kwamen met de hoofdsteun en het stuur voor de finishing touch. Het was de laatste echt originele presentatie van een Formule 1 bolide. De auto behaalde mooie resultaten met zes overwinningen en een tweede plaats in het constructeurskampioenschap.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi