Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf redenen waarom Alonso niet bij Renault moet terugkeren in de Formule 1

Fernando Alonso zou volgens recente geruchten dichtbij een comeback in de Formule 1 zijn en wel met het team van Renault. Maar is dat nou de beste optie voor de meervoudig wereldkampioen? RacingNews365 zet enkele tegenargumenten op een rijtje.

Renault is geen winnend team

Al bijna twee jaar lang horen we niets anders uit de mond van Fernando Alonso: "Ik keer alleen terug in de Formule 1 als ik mijn comeback bij een winnend team kan maken." Voor de laatste keer dat Renault een Grand Prix won moeten we terug naar 2013, toen het nog in de gedaante van Lotus opereerde. Renault is geen winnend team, lijkt dat in 2020 ook niet te worden en aangezien men in 2021 in grote lijnen met de auto's van dit jaar rijdt, hoeft van die auto ook niet heel veel te worden verwacht. In de wens om terug te keren dan inmiddels groter dan de wens om weer succesvol te zijn op het allerhoogste niveau? Een comeback om de comeback? Het kan zijn reputatie alleen maar (verder) schaden als hij er wederom niet in slaagt een winnende omgeving om zich heen te creëren. Een comeback bij Red Bull, Mercedes of Ferrari was een inkoppertje geweest, maar Renault?

Een comeback is zelden succesvol

Hoe je het ook wendt of keert, als hij in 2021 weer op de Formule 1-grid staat, is hij er twee seizoenen uit geweest. Twee seizoenen waarin de overige coureurs zich zijn blijven ontwikkelen, terwijl Alonso zich bezighield met andere disciplines dan de Formule 1. Comebacks na meerdere jaren afwezigheid zijn zelden succesvol, zoveel bewezen Michael Schumacher en vooruit, ook Robert Kubica wel. Is Alonso van het bijzondere kaliber die kan breken met die trend? Mogelijk, maar dat laat niet onverlet dat Renault niet het team is waarmee hij het tegendeel kan bewijzen.

Hij heeft de tijd niet aan zijn kant

Eerlijk is eerlijk, Fernando Alonso is de jongste niet meer. Gedurende het seizoen 2021 wordt hij veertig. Jeugdigheid is geen garantie voor succes, maar Alonso heeft de tijd niet meer aan zijn kant. Om weer succesvol te zijn met Renault, zoals in 2005 en 2006, zal hij jaren in het team moeten investeren. "En ik denk niet dat Fernando dat voor ogen heeft", zo geeft zijn voormalig teamgenoot Jenson Button te kennen in gesprek met Sky Sports F1 . "Het kan zomaar vier jaar duren voordat Renault de aansluiting met de top vindt." Natuurlijk valt er wat voor te zeggen dat Renault in 2022 de gewenste stap kan maken als de reglementen volledig op de schop gaan. Renault zal dan met een sublieme auto op de proppen moeten komen, want de verwachting is dat de huidige topteams ook in 2022 hun mannetje staan, al is het maar omdat die teams nu al meer geïnvesteerd hebben in de nieuwe generatie auto's.

Moet Renault Alonso wel willen hebben?

Laten we het hele vraagstuk eens omdraaien. Aangezien Fernando Alonso de laatste twee wereldtitels voor Renault wist binnen te halen in '05 en '06 zullen er echt nog wel enige gevoelens van sympathie voor de Spanjaard gekoesterd worden. Dat deden Ferrari en McLaren in het verleden echter ook, maar daar werd duidelijk dat die liefde ook snel kan bekoelen als het tegenzit. Zowel bij Ferrari als McLaren liet hij zich op moeizame momenten zeer negatief uit over zijn auto en het team, iets dat hem niet geliefd maakte en bij Honda naar verluidt zelfs persona non grata. Alonso staat een beetje te boek als een herrieschopper, iets dat een team in opbouw als Renault niet kan gebruiken.

De jeugd is aan zet

De Formule 1 verjongt jaar na jaar, daar kan zelfs veertiger Kimi Raikkonen niets aan veranderen. Steeds jonger debuteren de coureurs in de Formule 1 en de teams gaan massaal mee in die trend. Wat voegt Alonso nu nog toe na twee jaar afwezigheid? Zijn tijd is geweest en hij kan met twee titels terugkijken op een zeer geslaagde carrière. Het is nu aan de Verstappens, Leclercs, Russells en Ocons van deze wereld. Laatstgenoemde zal overigens een aanzienlijke kennisvoorsprong hebben over de auto van 2021, die in grote lijnen op die van 2020 zal lijken. Een intern teamduel tussen jong en oud kan interessant zijn, maar mag niet ten koste gaan van de doorstroming van jong talent naar de Formule 1. Wat een transfergeweld! Volop verandering in de top van de autosport in 2021 en dat terwijl het F1-seizoen 2020 nog moet beginnen! Wat betekenen deze transfers en waar ligt de toekomst van Sebastian Vettel? Dit en meer hoor je in de F1-podcast van RacingNews365 met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"