vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf rijders waarvan je niet wist dat ze genoeg licentiepunten hebben

Het verkrijgen van een Formule 1-superlicentie gaat tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Na de entree van Max Verstappen, die in 2015 na één jaartje in de autosport op 17-jarige leeftijd de koningsklasse binnen kwam wandelen, zijn de vereisten behoorlijk aangescherpt.

Hiertoe werd overgegaan om te voorkomen dat de coureurs steeds jonger hun debuut zouden maken. De rijders moeten punten scoren in opstapklassen - als ze veertig stuks hebben, mogen ze aankloppen op de Formule 1-deur.

Lando Norris maakt volgend jaar zijn entree in de Formule 1 en zal ongeacht zijn presteren in de Formule 2 genoeg punten hebben. Hij werd vorig jaar namelijk kampioen in de Formule 3 en reed bovendien sterke resultaten in andere juniorcategorieën bijeen. Ook George Russell, de leider van het F2-kampioenschap, heeft nu al genoeg punten. Nyck de Vries heeft er welgeteld 23 en zal dus in de top van de F2 moeten eindigen om tot de benodigde veertig te komen.

Alle coureurs die in het seizoen 2016 in de Formule 1 deelnamen hebben ‘gratis’ een superlicentie gekregen, dat wil zeggen, zij hoefden niet een superlicentie te scoren onder de nieuwe voorwaarden. Ook de rijders die in 2015 en 2014 actief waren zijn ontzien. Coureurs kunnen vanwege in het verleden behaalde prestaties na een of meerdere sabbatsjaren tevens bij gratie van de FIA een licentie krijgen.

De topscorers op het licentiepuntenbord zijn Sebastien Buemi en Lucas di Grassi. Beide Formule E-rijders hebben in de afgelopen jaren al meer dan honderd punten bij elkaar gereden. Dat komt omdat zowel de Zwitser als de Braziliaan in meerdere klassen uitkomt. Zo zijn er aardig wat rijders die genoeg punten hebben - maar van wie had jij het niet geweten?

Christian Fittipaldi

Hij reed zijn laatste Formule 1-race in november 1994, Christian Fittipaldi (het neefje van tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi) was destijds 23 jaar oud. De Braziliaan is inmiddels inderdaad 47, maar als een F1-stal hem wil inschakelen dan kan dat. Fittipaldi heeft meer dan genoeg licentiepunten verzameld door succesvol te zijn in het Amerikaanse sportscarracen. Aan het begin van dit seizoen wist hij de prestigieuze 24 uursrace van Daytona nog op zijn naam te schrijven. De F1-teams mogen echter wel haast maken om Fittipaldi te overtuigen, hij heeft namelijk aangekondigd om na de Daytona-editie van 2019 te stoppen.

Timo Bernhard

De reden dat Brendon Hartley zo eenvoudig in de Toro Rosso kon stappen ondanks dat de Nieuw-Zeelander al sinds 2012 niet meer in een opleidingsklasse had gereden, kwam omdat het World Endurance Championship bijzonder goed beloond wordt op het puntensysteem van de FIA. Daarom kan het ook zijn dat tweevoudig 24 uur van Le Mans-winnaar Timo Bernhard (37) zo zou kunnen instappen, mocht een F1-team naar zijn diensten verlangen.

Hiroaki Ishiura

Ook voor het rijden in Japanse raceklassen kunnen punten worden verdiend, dus successen in het land van de rijzende zon betalen zich uit. Hiroaki Ishiura (37), wie kent hem niet, werd in de afgelopen drie seizoenen tweemaal kampioen in de Super Formula, de klasse die in het verleden door het leven ging als Formule Nippon. Vorig jaar moest hij daarin nog afrekenen met onder meer Pierre Gasly.

Felix Rosenqvist

Wie is de beste coureur die niet in de Formule 1 rijdt? Meningen verschillen daarover, maar Felix Rosenqvist (26) is een coureur die bij veel kenners op dat lijstje bijzonder hoog scoort. De Zweed is een manusje van alles: hij won de Masters of F3, zegevierde twee keer in de straten van Macau, schreef meerdere Formule E-races op zijn naam en knort met wisselend succes in Japan rond. Ohja, hij reed ook nog een blauwe maandag in de Indy Lights (waarin hij dertig procent van de races waaraan hij deelnam, won).

Volgend jaar is Rosenqvist wederom in de Verenigde Staten te bewonderen, hij schuift naast levende legende Scott Dixon aan bij het vermaarde team van Ganassi. Rosenqvist heeft ongeveer net zoveel licentiepunten als dat een boodschappenkar met een waarde van meer dan driehonderd euro aan airmiles oplevert.

Joel Eriksson

Rosenqvist heeft een landgenoot die wel erg hoog op het licentiepuntenlijstje staat. Joel Eriksson (20) is ondanks zijn jonge leeftijd al beschikbaar voor F1-praktijken. De jongeling werd vorig jaar tweede in het Europese Formule 3-kampioenschap en scoorde daarmee een behoorlijke vloot punten. Bovendien won hij de Masters en reed Eriksson in 2015 naar een tweede plaats in een Formule 4-kampioenschap, wat zijn totaal precies net over de veertig punten tilt. Eriksson is anno 2018 fabriekscoureur bij BMW en won voor dat merk kortgeleden zijn eerste DTM-race.

RN365 Special
Voorbeschouwing GP Azerbeidzjan

Na drie Grands Prix staat de teller voor Mercedes op drie – qua overwinningen, maar ook qua tweede plaatsen. Kan de concurrentie voorkomen dat het Duitse merk er vier uit vier van maakt?

Lees meer