© Martin Lee

Nieuwsoverzicht

Vijf rijders waarvan je niet wist dat ze genoeg licentiepunten hebben

23 sep. 09:15 René Oudman 0 reacties
Het verkrijgen van een Formule 1-superlicentie gaat tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Na de entree van Max Verstappen, die in 2015 na één jaartje in de autosport op 17-jarige leeftijd de koningsklasse binnen kwam wandelen, zijn de vereisten behoorlijk aangescherpt.

Hiertoe werd overgegaan om te voorkomen dat de coureurs steeds jonger hun debuut zouden maken. De rijders moeten punten scoren in opstapklassen - als ze veertig stuks hebben, mogen ze aankloppen op de Formule 1-deur.

Lando Norris maakt volgend jaar zijn entree in de Formule 1 en zal ongeacht zijn presteren in de Formule 2 genoeg punten hebben. Hij werd vorig jaar namelijk kampioen in de Formule 3 en reed bovendien sterke resultaten in andere juniorcategorieën bijeen. Ook George Russell, de leider van het F2-kampioenschap, heeft nu al genoeg punten. Nyck de Vries heeft er welgeteld 23 en zal dus in de top van de F2 moeten eindigen om tot de benodigde veertig te komen.

Alle coureurs die in het seizoen 2016 in de Formule 1 deelnamen hebben ‘gratis’ een superlicentie gekregen, dat wil zeggen, zij hoefden niet een superlicentie te scoren onder de nieuwe voorwaarden. Ook de rijders die in 2015 en 2014 actief waren zijn ontzien. Coureurs kunnen vanwege in het verleden behaalde prestaties na een of meerdere sabbatsjaren tevens bij gratie van de FIA een licentie krijgen.

De topscorers op het licentiepuntenbord zijn Sebastien Buemi en Lucas di Grassi. Beide Formule E-rijders hebben in de afgelopen jaren al meer dan honderd punten bij elkaar gereden. Dat komt omdat zowel de Zwitser als de Braziliaan in meerdere klassen uitkomt. Zo zijn er aardig wat rijders die genoeg punten hebben - maar van wie had jij het niet geweten?

Christian Fittipaldi

Hij reed zijn laatste Formule 1-race in november 1994, Christian Fittipaldi (het neefje van tweevoudig wereldkampioen Emerson Fittipaldi) was destijds 23 jaar oud. De Braziliaan is inmiddels inderdaad 47, maar als een F1-stal hem wil inschakelen dan kan dat. Fittipaldi heeft meer dan genoeg licentiepunten verzameld door succesvol te zijn in het Amerikaanse sportscarracen. Aan het begin van dit seizoen wist hij de prestigieuze 24 uursrace van Daytona nog op zijn naam te schrijven. De F1-teams mogen echter wel haast maken om Fittipaldi te overtuigen, hij heeft namelijk aangekondigd om na de Daytona-editie van 2019 te stoppen.

Timo Bernhard

De reden dat Brendon Hartley zo eenvoudig in de Toro Rosso kon stappen ondanks dat de Nieuw-Zeelander al sinds 2012 niet meer in een opleidingsklasse had gereden, kwam omdat het World Endurance Championship bijzonder goed beloond wordt op het puntensysteem van de FIA. Daarom kan het ook zijn dat tweevoudig 24 uur van Le Mans-winnaar Timo Bernhard (37) zo zou kunnen instappen, mocht een F1-team naar zijn diensten verlangen.

Hiroaki Ishiura

Ook voor het rijden in Japanse raceklassen kunnen punten worden verdiend, dus successen in het land van de rijzende zon betalen zich uit. Hiroaki Ishiura (37), wie kent hem niet, werd in de afgelopen drie seizoenen tweemaal kampioen in de Super Formula, de klasse die in het verleden door het leven ging als Formule Nippon. Vorig jaar moest hij daarin nog afrekenen met onder meer Pierre Gasly.

Felix Rosenqvist

Wie is de beste coureur die niet in de Formule 1 rijdt? Meningen verschillen daarover, maar Felix Rosenqvist (26) is een coureur die bij veel kenners op dat lijstje bijzonder hoog scoort. De Zweed is een manusje van alles: hij won de Masters of F3, zegevierde twee keer in de straten van Macau, schreef meerdere Formule E-races op zijn naam en knort met wisselend succes in Japan rond. Ohja, hij reed ook nog een blauwe maandag in de Indy Lights (waarin hij dertig procent van de races waaraan hij deelnam, won).

Volgend jaar is Rosenqvist wederom in de Verenigde Staten te bewonderen, hij schuift naast levende legende Scott Dixon aan bij het vermaarde team van Ganassi. Rosenqvist heeft ongeveer net zoveel licentiepunten als dat een boodschappenkar met een waarde van meer dan driehonderd euro aan airmiles oplevert.

Joel Eriksson

Rosenqvist heeft een landgenoot die wel erg hoog op het licentiepuntenlijstje staat. Joel Eriksson (20) is ondanks zijn jonge leeftijd al beschikbaar voor F1-praktijken. De jongeling werd vorig jaar tweede in het Europese Formule 3-kampioenschap en scoorde daarmee een behoorlijke vloot punten. Bovendien won hij de Masters en reed Eriksson in 2015 naar een tweede plaats in een Formule 4-kampioenschap, wat zijn totaal precies net over de veertig punten tilt. Eriksson is anno 2018 fabriekscoureur bij BMW en won voor dat merk kortgeleden zijn eerste DTM-race.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen