Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf vraagtekens voor de Formule 1 wintertest

De Formule 1 winterslaap is nu echt bijna voorbij. Morgenochtend om 09:00 begint het seizoen officieel met dag één van de wintertest. Alle tien de teams komen in actie op het circuit van Barcelona. Er is geen tijd meer voor sterke verhalen of het spelen van verstoppertje, het is tijd om met de billen bloot te gaan.

Racingnews365 zal dagelijks live verslag doen van de wintertest. Op onze site vind je het laatste nieuws vanuit Spanje, live timing en alle in's en out's. Na een lange winter kozen wij vijf onderwerpen waarop wij gaan letten. Vijf grote vraagtekens voorafgaand aan het nieuwe Formule 1 seizoen. 5. Is Sauber niet langer het lelijke eendje? Het team van Sauber kreeg een behoorlijke injectie dankzij de deal met Alfa Romeo. In totaal komt er jaarlijks een bedrag tussen de 15 en 20 miljoen bij op de Zwitserse bankrekening. Belangrijker nog is de hernieuwde samenwerking met Scuderia Ferrari. In het verleden was Sauber vaak een opleidingsteam voor jonge coureurs die Ferrari interessant vond. Sauber krijgt de beschikking over de nieuwe V6-motoren, waarmee de achterstand op dat vlak weggepoetst is ten opzichte van een jaar eerder.

4. De nieuwe banden Liefst zeven soorten droogweerbanden hebben de teams ter beschikking dit seizoen. De banden zijn bovendien allemaal een stuk zachter dan in 2017. Pirelli kreeg veel kritiek van coureurs, teams en fans op de slijtvaste banden. Nagenoeg alle races waren makkelijk met één pitstop uit te rijden. Verschil in strategie was er dan ook nauwelijks. In 2018 moet daarin verandering komen. Teams kunnen zelf drie compounds kiezen, in plaats van dat Pirelli deze voorschrijft. Op die manier hoopt men op meer verschillen tussen de teams. Grote vraag gaat zijn welke van de zeven compounds de teams gaan gebruiken en hoe de banden gaan presteren. 3. De wederopstanding van McLaren? Er zijn geen excuses meer voor McLaren. Het Britse team kan Honda niet langer de schuld geven voor de tegenvallende prestaties. Met een Renault-motor aan boord is Red Bull dan ook direct het vergelijkingsmateriaal. Zeker omdat McLaren menig maal riep dat hun chassis minstens zo goed is als dat van Red Bull. Aan het rijdersduo Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso zal het niet liggen. Gaat de fel oranje MCL33 schitteren?

2. Vettel vs. Hamilton Vorig seizoen was het nek aan nek tijdens de wintertests. Mercedes reed een indrukwekkend aantal ronden per dag, maar Ferrari gaf nauwelijks prijs. Zowel qua rondetijden als qua kilometers hadden de Italianen het uitstekend voor elkaar. Dit jaar wil Vettel zagen aan de stoelpoten van Lewis Hamilton. Het is de strijd om de vijfde wereldtitel en die zal niet zonder slag of stoot gaan. Wie komt er als beste de winter uit? 1. Max Verstappen en Red Bull Bij Red Bull heeft men het licht gezien. De nieuwe manier van werken zorgde ervoor dat de auto ruim op tijd af was en zelfs al een filmdag achter de rug heeft voor de eerste test. Voor het eerst in vijf jaar loopt het team niet achter de feiten aan. Voor Red Bull en Max Verstappen is het zaak om kilometers te maken tijdens de testdagen. Vorig seizoen legde het team ongeveer de helft af van het aantal ronden van Mercedes. Met slechts acht testdagen is het zeer belangrijk om gigantisch veel data te verzamelen over de auto, de setup, de banden etc. Grote vraag is en blijft of de Renault-motor krachtig en betrouwbaar genoeg is om mee te kunnen in het gevecht met Ferrari en Mercedes. De wintertest in Barcelona gaat daarop een eerste antwoord geven.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"