Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vijf vragen in aanloop naar de Grand Prix van Duitsland

De trainingen en de kwalificaties voor de Grand Prix van Duitsland zijn inmiddels afgewerkt, wat rest is de wedstrijd zelf. De startopstelling is opgemaakt, tactieken worden uitgestippeld. Racingnews365 zet vijf vragen onder elkaar in aanloop naar de race.

Hoe warm wordt het in Duitsland? Dat de buiten- en de baantemperatuur een bijzonder grote stempel op de wedstrijd kunnen drukken, viel te zien in de Grand Prix van Oostenrijk. Waar Daniel Ricciardo en Lewis Hamilton hun banden aan flarden reden, sprongen Max Verstappen en de Ferrari’s juist erg zuinig om met het rubber. Hamvraag voor de Duitse Grand Prix is daarom: hoe warm wordt het tijdens de race? Loopt het kwik net als vrijdag op tot ver boven de dertig graden, of kan het zonnetje ditmaal niet voor een verzengende hitte zorgen? Wat kunnen Ricciardo en Hamilton vanuit achterveld? Vanaf een voor hem ongebruikelijke veertiende plaats vangt Lewis Hamilton aan, Daniel Ricciardo moet het doen met startplek twintig. De Brit viel stil in de kwalificatie, de Australiër liep tegen een forse gridstraf aan. Met respectievelijk een Mercedes en een Red Bull onder hun achterste moet het tweetal in staat zijn om naar voren te knokken, maar hoe ver weten ze te reiken? Is de top zes het hoogst haalbare, of kan Hamilton wederom stunten door vanuit het achterveld naar een podiumstek te rijden?

Gaat Vettel dan eindelijk eens zegevieren op Hockenheimring? Vijfmaal reed Sebastian Vettel een Formule 1-race op de Hockenheimring. Slechts één keertje wist hij het erepodium te halen. In 2010 startte de Duitser in zijn thuisrace van pole, maar verloor hij de leiding nog voor hij de eerste bocht in was gedoken. Een derde plaats bleek uiteindelijk het maximaal haalbare voor Vettel. De vorige Duitse Grand Prix (2016) eindigde voor de Ferrari-coureur in een teleurstellende vijfde positie. Wisselen naar soft, of toch naar de mediumband? Vrijwel iedereen zal gebruik gaan maken van de ultrasofts, mits het natuurlijk regent. De band met de paarse wang is nu eenmaal veel rapper dan de andere twee compounds die Pirelli heeft meegenomen. De hitte zal een belangrijke rol spelen om wat betreft de bandenkeuze: zoals bekend, moeten de rijders gedurende de race minstens twee verschillende compounds gebruiken. De soft en de medium zijn voorhanden. Waar normaal gesproken altijd zal worden gekozen voor de soft, lijkt dat nu minder aannemelijk. De hoge temperaturen zorgen voor meer slijtage, waardoor het wellicht slimmer is om met mediums te rijden. Podiumplaats voor Max Verstappen? De Nederlandse autosporthoop in bange dagen moet het voor de Grand Prix van Duitsland gaan doen vanaf een vierde startplaats – dat was eigenlijk ook het hoogst haalbare voor Max Verstappen. De Ferrari’s en de overgebleven Mercedes van Valtteri Bottas waren gewoonweg te snel. Heeft de 20-jarige een truc in petto om zijn vierde podiumplaats in vijf wedstrijden tijd te kunnen veroveren?

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'