De Mercedes W09 kan elk circuit aan Toto Wolff zei het treffen na afloop van de Japanse Grand Prix: “We hebben gewonnen op Monza, we hebben gewonnen in Singapore en we hebben gewonnen op Suzuka.” Kortweg: de Mercedes kan elk type circuit – hogesnelheid, straten- en de combinatie van bochtenwerk en snelheid aan. De kampioenschappen zijn inmiddels praktisch vergeven en dat is niets nieuws in vergelijk met het begin van het weekend, maar het feit dat Mercedes dusdanig heeft doorontwikkeld dat hun wagen absoluut de allerbeste is, is afgelopen weekend bevestigd. De onmacht van Red Bull ligt daadwerkelijk aan Renault Het is makkelijk afgeven op een partner, als er samen moet worden gewerkt. Red Bull liet in de afgelopen jaren meermaals weten dat de Renault-motor niet goed genoeg was om mee te strijden om kampioenschappen. Op Suzuka bleek wederom, nadat Red Bull zichzelf ook al verbaasde in Sotsji, dat de RB14 écht een briljant goede wagen is. Als er een Mercedes- of een Ferrari-motor in het achteronder had gelegen, hadden Max Verstappen en Daniel Ricciardo ontegenzeggelijk om meer kunnen strijden dan waar ze nu hun best voor doen. De nieuwste versie van de Honda-motor is erg goed Het hierboven beschreven euvel kan volgend jaar worden verholpen. Red Bull Racing en Renault gaan uit elkaar, Honda mag de taken van de Franse krachtbronbouwer overnemen. Dit seizoen werkt Honda als opwarmertje al samen met Toro Rosso en eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de meest recente versie van hun motor – geïntroduceerd in Rusland, voor de eerste keer mee geracet in Japan – bijzonder sterk is, in vergelijking met de blokken waarmee ze in de afgelopen drie seizoenen aan zijn komen zetten. Dat er niet werd gescoord door Toro Rosso, lag niet aan Honda. No Kevin, no party In de buitenlandse (met name Britse) media wordt vaak gesproken over Max Verstappen. De algemene opinie is dat de Nederlander leven in de brouwerij brengt, maar de fanatiekeling wil zichzelf daardoor weleens in de vingers snijden. In het middenveld huist een zelfde type rijder: Kevin Magnussen. De net 26-jarige Deen wijkt voor niemand en áls hij zijn huid moet verkopen, dan gaat dat tegen de hoofdprijs. In Japan viel Magnussen in negatieve zin op, maar één ding is zeker: met Magnussen in de buurt is het nooit saai. Renault zit diep in de problemen Sinds Renault het team van Lotus overnam, eind 2015, wordt er door de Fransen gesproken over een stappenplan. In seizoen één moesten de wonden gelikt worden, in seizoen twee werd het middenveld aangedaan. Dit jaar, seizoen drie, moet Renault een vierde plek in de strijd om het wereldkampioenschap voor constructeurs brengen. In de beginfase van 2018 ging het de geelzwarten voor de wind, maar momenteel moet de stal alle zeilen bijzetten om niet compleet te verzuipen. Haas komt eraan en men mag bijzonder blij zijn dat Force India voor de Belgische Grand Prix alle punten werd afgenomen, anders was dat team al langszij gevlogen.
Meest gelezen