vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf zaken die ons opvielen tijdens de Grand Prix van Rusland

Van tevoren werd de Grand Prix van Rusland alvast weggezet als ‘de saaiste van het Formule 1-seizoen’, zodat deze in ieder geval niet tegen kon vallen. Verhalen waren er met name dankzij Mercedes voldoende, maar ook een jarige Red Bull-coureur deed een duit in het zakje. Vijf zaken die volgens Racingnews365 opvielen in Rusland.

Het is daadwerkelijk Hammertime

Vijf overwinningen uit de laatste zes Grands Prix, er staat geen enkele maat op Lewis Hamilton. De 33-jarige Brit is op ramkoers richting zijn vijfde wereldtitel en niemand die aan het einde van 2018 kan beweren dat het een ‘gelukje’ is geweest. Hamilton maximaliseert overal waar hij komt – en als zijn eigen teamgenoot dan ook nog een duit in het zakje gaat doen door hem voor te laten, is het hak daadwerkelijk van de dam. Vijftig punten voorsprong is in vijf races tijd prima weg te geven in een mechanische sport, maar als Hamilton deze lijn vasthoudt is hij in Mexico gewoon weer kampioen.

Valtteri Bottas is de Rubens Barrichello van eind jaren ‘10

In een eerder stadium van dit seizoen liet Toto Wolff zich nog negatief uit over teamorders. De Oostenrijkse teambaas van Mercedes vond teamorders niet bij de sport horen en wilde ze zelf dan ook het liefst vermijden. In Duitsland gaf hij echter een duidelijke teamorder, in Italië volgde er een verkapte vorm waarbij de strategie van Valtteri Bottas om zeep werd geholpen. De Russische GP markeerde de eerste, echte, keiharde teamorder van Mercedes: Bottas moest aan de kant om Hamilton te laten winnen en hij gehoorzaamde.

De Red Bull RB14 is een wonderwagen

De Russische Grand Prix zou eentje zijn waar Red Bull niet bijzonder veel klaar kon spelen en daarom kregen Max Verstappen en Daniel Ricciardo een vloot aan nieuwe onderdelen in hun wagens gemonteerd. Achteraf is de vraag of het Sochi Autodrom inderdaad wel de juiste plaats was om gridstraffen te pakken: de Red Bulls leken erg competitief op de vrijdag en Christian Horner liet zich ontvallen dat zijn rijders de Ferrari’s in principe aan hadden gekund tijdens de kwalificatie. De Renault-motor is het zorgenkindje, de Red Bull RB14 is een wonderwagen.

Renault is de weg volledig kwijt

Ze staan nog vierde in het constructeurskampioenschap. Nog wel. Haas komt er al tijden aan en als Romain Grosjean zijn zesde plaats van Italië achter de groene tafel alsnog terugkrijgt, dan zit Renault in de problemen. Het Franse fabrieksteam is achter de schermen druk aan het sleutelen aan de wagen voor 2019 en dat komt de prestaties in het huidige seizoen niet ten goede. Nico Hülkenberg en Carlos Sainz liepen in Rusland hopeloos achter de feiten aan en zelfs het overslaan van Q2 om zo maar niet in Q3 terecht te komen – om zo een vrije bandenkeuze te hebben voor de race – leverde precies niks op. Renault is de weg volledig kwijt.

Het Sochi Autodrom moet worden opgepimpt

Op zaterdag een prachtbaan, op zondag doodsaai. Het Sochi Autodrom is voor de coureur een mooie uitdaging: lange stukken volgas, uitdagende snelle en minder snelle bochten, korte knikken, lange doordraaiers – noem het maar op. Races op het circuit zijn echter niet om aan te gluren. Hamilton stelde al voor om in de toekomst het Sochi Autodrom achterstevoren te rijden, wellicht is dat niet eens zo’n heel bizar idee.