Mercedes is 'gewoon' weer dominant Drie dubbelzeges uit drie Grands Prix. Let that sink in. Mercedes begon nog nooit (!) zo sterk aan een Formule 1-seizoen, zelfs in de dagen waarop het leek dat Nico Rosberg en Lewis Hamilton alleen te verslaan waren als ze vanuit een andere stad moesten starten begon Mercedes niet met drie één-tweetjes. Bovenal lijken Hamilton en zijn huidige teammaat Valtteri Bottas op de toppen van hun kunnen te presteren – Hamilton verzilvert werkelijk élk buitenkansje, van Bottas moet gezegd dat hij momenteel fenomenaal snel is.
Ferrari kampt op meerdere vlakken Nadat het team supersnelle rondetijden liet noteren in de wintertestweken, was vrijwel iedereen ervan overtuigd: na jaren van proberen zou 2019 weer een Ferrari-seizoen zijn. Niets blijkt voorlopig minder waar: de grootste rivaal, Mercedes, heeft namelijk drie dubbelzeges uit drie Grands Prix geboekt. Ferrari loopt bovendien niet alleen achter op het mechanische vlak, ook op personeelsgebied zijn er scheve gezichten. Charles Leclerc kreeg voor de derde keer in drie races een opdracht mee die in het voordeel van Sebastian Vettel sprak en voor de tweede keer hield hij zich eraan. Met pijn en moeite, dat wel.
Niets zo vergankelijk als goede prestaties In Australië werd Kevin Magnussen zesde, in Bahrein eindigde Lando Norris op die positie. Wat dat betreft mag Pierre Gasly wel oppassen, want zowel Magnussen als Norris kwam er niet aan te pas in China. Het tempo van de McLaren was zelfs slecht te noemen, in vergelijk met dat wat het team in Bahrein had laten zien. Haas is momenteel eventjes de weg kwijt en kwalificeren lijkt de achilleshiel bij Racing Point. Niets is zo vergankelijk dan goede prestaties in het middenveld van de Formule 1 in 2019.
Voorspellingen zijn amper meer te doen 'Ferrari is de favoriet', 'een tweestopper is langzamer dan een éénstopper', 'Hamilton krijgt het moeilijk in China', 'de boot missen in Q1 is de doodsteek voor een middenmoter' – aannames blijken tegenwoordig lastiger te maken dan ooit, wil je nadien niet voor paal staan. De Formule 1 is wat dat betreft onvoorspelbaar – van tevoren is totaal onduidelijk wie waar staat, helaas is het geregeld na de eerste vijf ronden al wel duidelijk wie waar eindigt.
Gerommel met motorcomponenten begint nu al Nadat Carlos Sainz in Bahrein een aantal onderdelen van zijn Renault-motor moest laten wisselen, waren in China zijn drie collega’s die over dezelfde krachtbron beschikken aan de beurt. Ook de rijders van Ferrari en Haas, alsmede Antonio Giovinazzi omdat zijn Alfa het op zaterdag niet deed, kregen een nieuw onderdeel ingebouwd. Bovendien zijn twee complete power units van Honda inmiddels al niet meer in het achteronder van een Toro Rosso, maar op de testbank in Sakura te bewonderen. Op deze manier zal het heel rap gaan met de gridstraffen.
Meest gelezen