© Mercedes AMG F1

Nieuwsoverzicht

Vijf zeer bijzondere momenten uit de historie van de Grand Prix van Groot-Brittannië

08 jul. 12:45 René Oudman 0 reacties
De wedstrijd die al sinds het allereerste begin van de Formule 1 op de kalender prijkt, wordt vandaag (zondag) voor de 69ste keer gehouden. Het verleden heeft veel memorabele Grands Prix van Groot-Brittannië opgeleverd: Racingnews365 pikt er vijf uit.

Groot-Brittannië 1973

Het lijkt een eeuwigheid geleden, maar 45 jaar terug werd er al voor de vierentwintigste keer een Grand Prix van Groot-Brittannië gehouden. In de openingsronde van de Britse GP op Silverstone gaat het echter finaal mis. Aan het einde van de omloop raakt de Zuid-Afrikaan Jody Scheckter, die zes jaar later wereldkampioen zou worden, de macht over het stuur kwijt. Hij veroorzaakt een kettingbotsing, waarbij liefst elf coureurs betrokken zijn. Het grootste slachtoffer heet Andrea de Adamich: de Italiaanse rijder klapt op de brokstukken en breekt daarbij zijn enkel. Het betekent het einde van zijn Formule 1-carrière. De race wordt, nadat de rommel is opgeruimd, herstart: de Amerikaan Peter Revson zegeviert.

Groot-Brittannië 1987

Voor het oog van tienduizenden fanatieke Britse autosportfans moet Nigel Mansell de hooggespannen verwachtingen waarmaken. De publieksfavoriet is in een strijd met regerend wereldkampioen Alain Prost en Williams-teammaat Nelson Piquet verstrikt geraakt. Waar Piquet besluit de wedstrijd in één keer uit te rijden, dus zonder (toen nog niet verplichte) bandenstop, gaat Mansell halverwege de race naar binnen voor een nieuw setje rubber. De achterstand die hij oploopt is bijzonder groot en het Britse publiek heeft haar hoop op een Mansell-overwinning al opgegeven, als de besnorde held ronde op ronde het baanrecord weet te breken. Met nog drie omlopen voor de boeg gebeurt het onmogelijke: Mansell wurmt zijn Williams langs die van stalmaat Piquet, om een zeer populaire overwinning te boeken. Silverstone barst uit haar voegen.

Groot-Brittannië 1998

Het voorlaatste seizoen van de twintigste eeuw draait uit op een tweestrijd tussen Michael Schumacher en Mika Häkkinen. De laatstgenoemde rijdt in een McLaren, die bij tijd en wijle een stuk sneller én betrouwbaarder is dan de Ferrari waarmee Schumacher het moet stellen. Op Silverstone helpt Häkkinen zijn eigen kansen compleet om zeep: een leiding van bijna vijftig seconden verdwijnt door een combinatie van een eigen fout en pech. De Fin spint eerst, waardoor hij kostbare seconden verliest. Kort daarna wordt de Safety Car uitgebracht – weg voorsprong. Nummer twee Schumacher jut zijn tegenstander op, die vlak na de SC nogmaals in de fout gaat. De Duitse Ferrari-coureur lijkt de wedstrijd in de tas te hebben, ware het niet dat hij tegen een straf aanloopt. Schumacher heeft Alexander Wurz onder de SC ingehaald, wat verboden is. Hij krijgt een stop-and-go penalty opgelegd: pitstraat in, tien seconden stil bij het team, pitstraat uit.

Al met al gaat dat grapje meer dan dertig tellen kosten, en zoveel heeft Schumacher niet. Goed, Häkkinen kijkt tegen een ruime achterstand aan, maar als Schumi zijn straf inlost zal hij de race niet meer kunnen winnen. Omdat de wedstrijdleiding geen ultimatum heeft gesteld besluit Ferrari haar sterrijder gewoon op de baan te laten. Pas in de allerlaatste ronde komt Schumacher binnen voor zijn straf, maar daar zit meteen het slimmigheidje: de finishlijn ligt ter hoogte van de Ferrari-pits. Zo lost Schumacher zijn straf in en rijdt hij tegelijkertijd langs de eindstreep. Een verbouwereerde Häkkinen kijkt lijdzaam toe hoe zijn grote rivaal de Grand Prix van Groot-Brittannië op zijn naam schrijft.

Groot-Brittannië 2008

A king is born – Lewis Hamilton heeft de Formule 1-wereld doen daveren door in zijn debuutjaar 2007 bijna wereldkampioen te worden. In 2008 zet hij zijn, naar later blijkt, geslaagde jacht op de kroon kracht bij door een fenomenale race voor het eigen publiek op Silverstone af te leveren. In wisselende weersomstandigheden rijdt de toen nog McLaren-coureur bijna het gehele veld op een rondje. Titelrivaal Felipe Massa blijkt zijn hoofd lang niet zo koel te kunnen houden als Hamilton: de Braziliaan schiet meermaals van de baan en komt uiteindelijk, Ferrari-rijder onwaardig, als dertiende en laatste over de meet.

Groot-Brittannië 2013

Twee jaar voordat Max Verstappen voor de eerste keer zijn opwachting mag maken op Silverstone (een race waarin hij overigens van de baan spinde) is de Britse Grand Prix een heus klapbandfestijn. Polesitter Hamilton rijdt zijn eerste thuisrace in dienst van Mercedes en gaat in de beginfase aan de leiding, tot zijn linkerachterband het op hoge snelheid begeeft. Even later overkomt Massa en Jean-Eric Vergne (Toro Rosso) precies hetzelfde. De Safety Car wordt uitgebracht en er wordt naar rommel gezocht, maar het blijkt aan de Pirelli’s te liggen. Sebastian Vettel is op weg om de race op zijn naam te schrijven, als de versnellingsbak van zijn Red Bull de geest geeft. Nico Rosberg (Mercedes) weet Mark Webber (Red Bull) op minieme achterstand te houden, om de race te winnen. Achter Fernando Alonso komt Hamilton knap terug, om als vierde onder het zwartwit-geblokt door te rijden.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen