Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
Quali za 04 jul 15:00 16:00
Race zo 05 jul 15:10 17:10
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Jacques Villeneuve

Villeneuve: "Budgetlimiet en standaardonderdelen zijn funest voor de Formule 1"

De Formule 1 gaat in 2021 zeer waarschijnlijk op een aantal punten flink op de schop. De definitieve regelgeving is nog onbekend, maar Liberty Media streeft ernaar om het veld dichter bij elkaar te brengen en de kosten te verlagen. Zaken als een budgetlimiet en de invoering van standaardonderdelen stuiten op weerstand bij Jacques Villeneuve.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Liberty Media sprak in de afgelopen maanden veelvuldig met de teams over het invoeren van een maximum budget per team. De zogeheten budget cap moet ervoor zorgen dat kleinere teams een grotere kans maken om vooraan mee te strijden.

Jacques Villeneuve verwacht niet dat de regel het gewenste effect heeft. Kleinere teams zullen volgens hem gaan bezuinigen, waardoor er weinig veranderingen optreden in de pikorde: "Wanneer je een budget cap in gaat voeren, dan gaan kleinere teams juist proberen geld te verdienen. Waar ze nu 100 miljoen uitgeven en een groot team 400 miljoen, dan heeft het geen zin om de budget cap op 100 miljoen te zetten. Formule 1 is namelijk ook een business, dat betekent dat een klein team bij zo’n budget cap juist minder gaat uitgeven. Ze zullen bijvoorbeeld 30 of 40 miljoen gaan uitgeven, zodat ze aan de sport kunnen gaan verdienen" aldus de wereldkampioen van 1997 in een exclusief interview met RacingNews365.

De Canadees ziet een belangrijk verbeterpunt voor de Formule 1, namelijk dat coureurs weer iedere ronde tot het uiterste gaan. "De Formule 1 is op dit moment jammer genoeg op weg om net als de 24 uur van Le Mans te worden, al moet ik zeggen dat de mannen daar steeds vaker voluit kunnen gaan. In de Formule 1 is het een kwestie van sparen geworden, terwijl je in Le Mans steeds vaker voluit moet gaan om te winnen. Zo zou de Formule 1 er weer uit moeten komen te zien."

Het veld dichter bij elkaar brengen door de auto's uit te rusten met standaardonderdelen is volgens de wereldkampioen van 1997 geen goed idee.

"Als men vast blijft houden aan een budget cap en standaardonderdelen, dan ziet de toekomst er niet goed uit voor de Formule 1. Dat zijn niet de veranderingen waarmee je de sport gaat helpen. Iedereen denkt dat je de sport daarmee eerlijker maakt, maar dat is niet het geval."

"Als je auto's meer standaardiseert zal je steeds minder de coureur het verschil zien maken. In de Formule 1 moet je als coureur de kans krijgen om de auto naar je hand te zetten. Bij een standaard auto gaat dat niet, kijk maar naar de Formule 2. Iedereen rijdt daar in dezelfde wagen, maar de coureurs kunnen de auto nooit naar hun hand zetten. Als je als coureur niet om weet te gaan met onderstuur, omdat je een andere rijstijl hebt, dan heb je momenteel niets te zoeken in de F2. Dat is niet waar de Formule 1 naar toe moet gaan."