Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Volgende F1-team steunt McLaren in politieke aanval op Red Bull

De samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri is een ongezonde situatie, vindt McLaren CEO Zak Brown. Hij krijgt bijval van Ferrari-teambaas Fred Vasseur.

Brown Vasseur Vowles Wolff Las Vegas
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het is niet voor het eerst dat rivaliserende teams van Red Bull ontevreden zijn met de nauwe samenwerking tussen AlphaTauri en Red Bull. AlphaTauri maakt gebruik van dezelfde windtunnel als Red Bull en is van plan in de toekomst meer onderdelen over te nemen van het team uit Milton Keynes.

In een open brief gaf McLaren CEO Zak Brown eerder aan dat deze constructie tussen de twee teams anders moet in de toekomst: "De meeste andere grote sporten verbieden het om twee teams met dezelfde eigenaar te hebben in dezelfde competitie, omdat het mogelijk schade toebrengt aan de competitie. Het is een ongezonde situatie, omdat het invloed heeft op beslissingen die zowel op als naast de baan worden genomen. Of het nou de toegang tot meer data, het delen van personeel/componenten of het uitoefenen van invloed middels een strategische stem is. Het is niet in de geest van de reglementen."

Samenwerking Red Bull en AlphaTauri 'een vreemde situatie'

Hier is Ferrari-teambaas Fred Vasseur het mee eens. Ondanks dat de FIA strikte procedures heeft om ervoor de zorgen dat de regels voor de ontwikkeling van de bolides daarbij niet worden overtreden, is Vasseur van mening dat deze toegenomen samenwerking tussen de twee teams 'niet juist' is: "Wat ik denk dat we moeten controleren, is wat teams doen met hun juniorenteams", vertelde Vasseur aan media, waaronder RacingNews365.

"Voor mij is het niet de juiste manier, want voor mij, Toro Rosso, AlphaTauri of Minardi, ik weet niet wat er nu komt, is wat ze samen doen een vreemde situatie, met twee teams die eigendom zijn van hetzelfde bedrijf." Dat neemt niet weg dat hij vertrouwen heeft dat de FIA hier toezicht op gaat houden: "Maar de FIA is er tot nu toe in geslaagd om het te regelen en ik weet zeker dat ze dat in de toekomst ook zullen kunnen."

Kansen in 2024

De teambaas kijkt ook terug naar de dominantie van Red Bull in 2023, en gelooft dat met een stabiel reglement het veld na deze periode weer naar elkaar toe zal kunnen groeien: "Ik heb geen kristallen bol, maar je kunt je zeker voorstellen dat we een soort convergentie van prestaties zullen krijgen", legt hij uit.

"Met de stabiliteit van de reglementen houdt dit in dat het waarschijnlijk steeds moeilijker wordt voor Red Bull om hetzelfde te doen als dit seizoen." Meerdere factoren hadden hier invloed op: "Je moet ook rekening houden met het positieve momentum, het sneeuwbaleffect van wanneer je domineert, en dat je het project al heel vroeg in het seizoen kan veranderen naar volgend jaar."

De Ferrari-teambaas vond vooral de laatste races hoopvol: "Ik weet niet zeker of ze met het collectieve prestatieniveau van de laatste twee of drie evenementen de 21 races zouden hebben gewonnen, het was veel spannender aan het einde van het seizoen. Laten we kijken wat er volgend jaar gebeurt, maar ik wil niet gefocust zijn op Red Bull, we hebben zelf genoeg te doen."

Praat mee!

Viaplay
x
Nieuwe regels Red Bull de middenmoot in 2026? "Dan moet je met een bulldozer door het gebouw heen rijden"