Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Volkomen gestoord: Renault Espace MPV met F1-motor

Je moet er maar op komen. De brave gezinsbus Renault Espace voorzien van de 3,5 liter V10 Renault F1 motor uit de Williams FW15C van Alain Prost en Damon Hill. Wat je dan krijgt? Een monster!

Soms borrelen de mafste ideeën op in een mensenbrein. De Renault Espace, een razendpopulaire MPV in de eighties en nineties, bestaat in 1994 exact tien jaar. Bovendien heeft Renault net twee succesvolle Formule 1-campagnes achter de rug, resulterend in wereldtitels met Nigel Mansell in 1992 en Alain Prost in 1993. Als motorenpartner van Williams weliswaar – de eigen renstal werd eind 1985 immers opgedoekt – maar toch. Tijd voor een feestje! Wie van de twee nu exact de geestelijk vader is van de Espace F1, is tot op de dag van vandaag onduidelijk. Maar feit is dat ingenieur Philippe Guédon en viervoudig wereldkampioen Alain Prost de koppen bij elkaar steken. Die laatste heeft zeeën van tijd voor wat hersenspinsels, want de inmiddels 38-jarige Prost besluit eind ’93 dat het na vier kampioenschappen mooi is geweest. Er zullen wat kopjes koffie zijn weg geslurpt, en mogelijk zijn er tot in de kleine uurtjes flessen wijn ontkurkt, wie zal het zeggen. Hoe dan ook komt er een krankzinnig plannetje uit de koker van beide heren. Het recept is als volgt. Men neme een modale Espace, en tussen de achterstoelen komt er plek voor de 3,5 liter V10 uit de Williams. De besturing en de stuurpositie blijven vrijwel ongemoeid, evenals de achterklep, achterlichten, de ruiten en de spiegels. En ja, er is nog altijd plek voor vier inzittenden. Maar verder blijft niets hetzelfde. De carrosserie wordt vervaardigd van ultralicht koolstofvezel en het chassis krijgt versterking om bestand te zijn tegen al het pk-geweld. Een fikse spoiler, oranje zwaailichten (!) en ferme luchtinlaten in de vorm van kieuwen doen de rest. Hier staat, jazeker, een… monster! En och ja, ook de motor krijgt en passant een update. Tuurlijk! Het 3.500 cc tellende motorblok, de RS5 V10, krijgt er nog eens honderd paardenkrachten bij, met als gevolg dat het aggregaat goed is voor meer dan 830 pk en 705 Nm aan koppel. Doorhalen kan tot 13.000 toeren. Krank-zin-nig. Schakelen? Natuurlijk des Formule eens… Een sequentiële zestraps semi-automatische versnellingsbak draagt er toe bij dat je niet wegrijdt, maar wegschiet. Noem het gerust een lancering, want binnen 3 tellen tik je de 100 km/h aan en de top ligt op 312 km/h. Is het 1.300 kg wegende ding nog wel te beteugelen voor de gemiddelde huisvader? Zeker wel, met dank aan de intrinsieke Formule 1-techniek blijft het anabolenbusje megastabiel en de keramische remmen zorgen voor een vertraging waarbij je ingewanden onwillekeurig een andere plek zoeken… Kopen? Vergeet het maar. Het waanzinnige concept van Guédon en Prost is een one-off van de firma’s Renault en Matra. Maar er is een virtuele versie. In Gran Turismo op de PlayStation kun je je naar hartenlust uitleven met de snelste MPV aller tijden.

dGUyIOGVa0M

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"