Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Voorbeschouwing Formule 1 GP Groot-Brittannië: Kan Mercedes direct terugslaan?

Amper bekomen van het meest recente Nederlandse Formule 1-succes of een nieuwe Grand Prix staat voor de deur: komend weekend wordt met de wedstrijd op Silverstone het derde partje van de allereerste tripleheader ooit afgewerkt. De grote vraag is natuurlijk: blijven de Mercedessen in Groot-Brittannië wél heel?

De Oostenrijkse Grand Prix had te allen tijde een zege voor het Duitse merk moeten opleveren, moge dat duidelijk zijn. Mercedes domineerde de kwalificatie en mocht vanaf de startplaatsen één en twee vertrekken. Gezien de geschiedenis (vier overwinningen in de vorige vier edities) leek het een kwestie van 71 rondjes alvorens Mercedes wederom victorie kon kraaien, maar een verkeerde strategie (Lewis Hamilton) en een vroege uitvalbeurt (Valtteri Bottas) deden de Red Bull van Max Verstappen in een zetel belanden. De Nederlander, die lof oogste voor de manier waarop hij zijn banden behandelde, kwam na 81 minuten racen uiteindelijk als eerste over de meet. Na negen Grands Prix zijn de overwinningen eerlijk verdeeld tussen de drie topteams: zowel Ferrari, Mercedes als Red Bull heeft driemaal gezegevierd. Na een blik te hebben geworpen op de recente historie van Silverstone, de 'heilige' baan die komend weekend wordt aangedaan, kan Mercedes wederom als favoriet worden bestempeld. De Silberpfeilen wonnen vanaf 2013 elke editie van de Britse Grand Prix – in het eerste jaar was Nico Rosberg de sterkste, vanaf 2014 was het telkens Hamilton voor wie het zwartwit-geblokt als eerst werd gezwaaid. De Mercedes W09 EQ Power+ mag dan wel razendsnel zijn, aan de betrouwbaarheid kan sinds afgelopen weekend worden getwijfeld. Met een flinke kater en het verlies van de leiding in beide kampioenschappen trekt het team naar dat wat de facto haar thuisrace is. Mercedes is van origine een Duits merk, de fabrieken van het Formule 1-team staan in de Britse plaatsen Brackley en Brixworth.

Door het misfortuin van haar grote concurrent is Ferrari pardoes in een zetel beland. Sebastian Vettel heeft zijn na de Franse GP verloren leiding in de strijd om het wereldkampioenschap heroverd door derde te worden in Oostenrijk: de Duitser heeft nu precies één puntje meer dan rivaal Hamilton. Doordat de Scuderia dankzij de tweede plaats van Kimi Raikkonen en de derde stek van Vettel liefst 33 punten scoorde voor het oog van tienduizenden oranjefans, is een achterstand van 23 punten ten opzichte van Mercedes omgebogen in een voorsprong van tien stuks. Wat er mogelijk is voor Red Bull Racing blijft voor iedere wedstrijd gissen. Voor de Oostenrijkse ronde van het kampioenschap leken Daniel Ricciardo en teammaat Verstappen bij voorbaat kansloos, maar als de Australiër niet met mechanische panne te maken had gekregen was een dubbelzege niet ondenkbaar geweest. Normaliter zullen Ricciardo en Verstappen, de nummers vier en vijf van het kampioenschap, Ferrari en Mercedes in kwalificatietrim voor moeten laten. Als Silverstone al te vergelijken is met één van de voorgaande circuits dan komt Barcelona nog het meeste in de buurt – aldaar werd Red Bull, zeker op zaterdag, op een hoop gereden. Achter de top drie is het spannend, al lijkt Renault de sterkste hand te hebben. De Régie liet echter steken vallen in Oostenrijk: Carlos Sainz verklaarde naderhand nog nooit zó veel problemen te hebben gehad met de banden. Op Silverstone moeten de Fransen aan de bak om zich als vierde team te blijven profileren – Haas heeft een gigantische inhaalslag gemaakt door het wonderresultaat van Oostenrijk en de equipe van naamgever Gene Haas zal erop gebrand zijn wederom een sterk resultaat neer te zetten.

McLaren en Force India zijn ingehaald door de Haasjes, al zijn de verschillen in puntentotaal te verwaarlozen. Sauber zal haar goede reeks (vijfmaal in de punten in de laatste zes races) uiteraard met alle liefde door willen zetten, terwijl Williams voor eigen publiek aast op revanche voor een waardeloze seizoensstart. Het circuit van Silverstone is zoals gezegd gewijde grond: de baan in Northamptonshire mag voor de 52ste keer een Grand Prix organiseren. Silverstone houdt altijd een bijzonder plekje in de Formule 1-geschiedenis: op 13 mei 1950 was het namelijk strijdtoneel van de allereerste race in de koningsklasse van de autosport. Ruim 68 jaar en behoorlijk wat aanpassingen aan het circuit verder is het circus nog altijd verbonden aan de snelle omloop, waar de actie op vrijdag om 11.00 uur van start gaat. De race begint zondagmiddag om 15.10 uur Nederlandse tijd, het is dan een uurtje vroeger in Groot-Brittannië.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi