© Getty Images/Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Voorbeschouwing Formule 1 GP van Hongarije: tijd voor Red Bull?

25 jul. 07:15 René Oudman 1 reacties
De twaalfde race van het Formule 1-seizoen 2018, en de laatste voor de grote vakantie, wordt gehouden op de Hungaroring. De Grand Prix van Hongarije staat al tijden met rood omcirkeld in de agenda van Red Bull. Kunnen Verstappen en Ricciardo schitteren?

Sinds 1986 bezet het Oost-Europese land een plaatsje op de Formule 1-kalender en in de meest recente editie kwam Sebastian Vettel tevoorschijn als overwinnaar. Red Bull Racing hoopt goede zaken te doen op het krappe, bochtige circuitje nabij Mogyorod. De RB14 is bijzonder sterk in het bochtenwerk en laat dat nou net op de Hungaroring de boventoon voeren.

Met de Duitse dubbelzege in het achterhoofd reist Mercedes vol goede moed door naar Hongarije: wie had gedacht dat ze er zo goed voor zouden staan? Zowel het rijders- als het constructeursklassement wordt aangevoerd door de zilverpijlen, ondanks dat Ferrari voor aanvang van de Duitse GP in beide competities regeerde. Lewis Hamilton heeft na zijn Duitse zege zeventien punten meer dan rivaal Sebastian Vettel; de laatstgenoemde moet hopen dat zijn Britse tegenstander een nulscore laat noteren, wil hij de zomervakantie ingaan op plaats één in het tussenklassement.

Red Bull anticipeert al weken op deze Grand Prix: zo wist Ricciardo in Groot-Brittannië al met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te melden dat hij in Duitsland motorcomponenten zou wisselen, om zo goed voorbereid aan de start te verschijnen in Hongarije. In 2017 kwamen de Red Bulls een halve seconde tekort ten opzichte van polesitter Vettel – heeft een jaar tijd en ontwikkeling dat gat doen verdwijnen in Hongarije?

De baan in Hongarije is het meest te vergelijken met het stratencircuit in Monaco. Laat dat nou net de plaats zijn waar er, voor de enige keer dit seizoen, geen Mercedes of Ferrari op pole stond. Daniel Ricciardo liet op de zaterdag in het prinsdom de snelste kwalificatietijd noteren, om een dag later met de overwinning aan de haal te gaan. Max Verstappen miste in Monaco de kwalificatie door een crash in de derde training en werkte zichzelf tijdens de race omhoog naar P9. Alle ogen zijn in Monaco op Red Bull gericht, waarbij Mercedes zichzelf het minste kansen op de zege toedicht.

Tekst gaat verder onder foto

© Getty Images / Red Bull Contentpool

De editie van 2017 eindigde voor Red Bull niet zoals gehoopt. Verstappen reed Ricciardo na de start in de tweede bocht van de baan, wat kortstondig interne frictie opleverde. Het tweetal sprak de onenigheid na de wedstrijd echter snel uit. Voor Verstappen zat er destijds niet meer in dan P5, hij finishte vlák achter Hamilton. Het was het teak van Ferrari dat het raceweekend domineerde met een 1-2. Vettel finishte voor Raikkonen en Bottas maakte het podium compleet. De Fin werd in de slotronde voorgelaten door Hamilton, nadat eerder in de race eenzelfde wisseling van posities had plaatsgevonden.

Op de Hungaroring is topsnelheid veel minder van belang dan dat het op andere circuits is. Het draait om mechanische grip, tractie en downforce om zo snel mogelijk uit en door de bochten te komen. Teams die kampen met weinig topsnelheid en vermogen, zoals Red Bull en McLaren, zullen zodoende sterker voor de dag kunnen komen dan dat eerder dit seizoen op sommige banen het geval was. Aan de andere kant wordt het voor teams als Haas en Sauber waarschijnlijk iets lastiger om goed te presteren. De Haasjes waren vorig jaar niet vooruit te branden op de Hungaroring: slechts Romain Grosjean wist Q2 te halen, al was het met veel pijn en moeite.

Toro Rosso hoopt op een nieuwe puntenscore nadat Brendon Hartley in Duitsland tiende werd. Eerder dit jaar scoorde Gasly een prachtige zevende plaats in de bochtige straten van Monaco. Kan hij een stunt herhalen? McLaren greep vorig jaar een van haar zeldzame kansen op een mooi resultaat met beide handen aan. Fernando Alonso kwam als zesde over de meet, Stoffel Vandoorne reed als tiende onder de finishvlag door. De oranjebrigade lijkt niet sterk genoeg om die prestatie dit jaar te herhalen, maar één of meerdere punten zouden gezien de aard van het circuit en de wagen mogelijk moeten zijn.

Het raceweekend begint zoals gebruikelijk op vrijdagochtend met de eerste vrije training, de lichten aan het einde van de pitstraat springen om 11.00 uur op groen. Vier uur later is het tijd voor de tweede oefensessie. Het zaterdagse programma bestaat uit de derde vrije training (12.00 uur) en de kwalificatie (15.00 uur), waarop de race zondag om 15.10 uur begint.

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen