Lange tijd kreeg de Formule 1 geen vaste voet aan de grond in de Verenigde Staten. Na jaren op de Indianapolis Motor Speedway te hebben gereden, bleven de F1-activiteiten op het Noord-Amerikaanse continent beperkt tot de Canadese Grand Prix. In 2012 bracht het Circuit Of The Americas daar verandering in. Inmiddels wordt het circuit gebruikt door de Formule 1, MotoGP, het WEC en vanaf volgend jaar ook de IndyCars. De baan is hét nieuwe thuis van de mondiale auto- en motorsport in Noord-Amerika. De Verenigde Staten zijn ook uitgegroeid tot het tweede thuis van Lewis Hamilton. De veelvoudig wereldkampioen verblijft er tussen de races door maar wat graag en ook het circuit ligt hem goed. Lewis Hamilton komt bovendien steeds dichter bij zijn vijfde wereldtitel. Inmiddels spreken we meer en meer over een slechts mathematische kans dat Sebastian Vettel er met de titel vandoor gaat. Het moet heel, heel raar lopen wil de Brit er niet met nummer vijf vandoor gaan. De Mercedes-ster is bovendien topfavoriet voor de zege. Hij won de laatste vier edities van de Amerikaanse Grand Prix, nadat hij in 2012 namens McLaren de eerste race op het COTA won.
Ferrari en Sebastian Vettel kunnen eigenlijk niets anders doen dan de schade beperken en de spreekwoordelijke executie uit te stellen tot één van de volgende races. Het is echter de vraag of de Scuderia bij machte is dat te doen. De Italianen lijken het spoor bijster te zijn, waar Mercedes en Hamilton door foutloos te blijven juist keihard toeslaan. Max Verstappen stond in de Verenigde Staten nog niet op het podium. Wel werd hij er in 2015 knap vierde in de Toro Rosso, om dat kunstje in 2017 in dienst van Red Bull te herhalen, nadat een tijdstraf van vijf seconden hem terugwierp tot net buiten het podium. De vele lange rechte stukken zijn op papier niet in het voordeel van Red Bull, maar de snelle bochtige secties van het circuit lijken de downforce-sterke RB14 op het lijf geschreven. Het kan dus vriezen of dooien voor Verstappen, die nog mag hopen op de vierde en mogelijk zelfs de derde plaats in het WK. Niet dat dat hem heel veel uitmaakt, want met P3 ben je in het hoofd van de Nederlander de tweede verliezer en met P5 de vierde verliezer. Voor de statistieken echter zou een verbetering van zijn vijfde plaats in 2016 een mooi gegeven zijn. Bandenselectie Pirelli: Soft, supersoft, ultrasoft Favorieten volgens Racingnews365.nl Lewis Hamilton Valtteri Bottas Max Verstappen Verrassingen: Sergio Pérez Carlos Sainz Romain Grosjean
Meest gelezen