Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Special: Formule 1-team raakt peperdure diamanten kwijt door domste idee ooit

De Formule 1 is een wereld die perfect valt in te zetten voor marketingdoeleinden. In 2004 ging Jaguar echter wel erg ver om een nieuwe Hollywood-film te promoten. Eén van de domste ideeën ooit in de Formule 1 werd een pijnlijk duur grapje.

We schrijven het jaar 2004. In de smalle straten van Monaco promoot Jaguar Racing, het team dat een jaar later over zou worden genomen door Red Bull, de film Ocean's twelve. Speciaal voor de gelegenheid werden de Jaguar-bolides van Mark Webber en Christian Klien voorzien van diamanten ter waarde van iets meer dan 250.000 euro per stuk. Het is overigens niet zo dat die diamanten veilig werden weggestopt ergens in de cockpit van de auto, zodat Webber een Klien er als leeuwen over konden waken, nee, de diamant werd bevestigd aan het meest kwetsbare deel van de auto, namelijk de neus. Zeker in de straten van Monaco is het niet ondenkbaar dat er een voorvleugel sneuvelt, dus heel verwonderlijk dat niemand de steentjes wilde verzekeren was het allerminst. Al in de eerste ronde gaat het mis voor één van beide Jaguars. Christian Klien, die toch niet te boek staat als de beste Formule 1-coureur aller tijden, boort de neus van zijn auto in de Loews Hairpin in de bandenstapels. De auto wordt afgeleverd bij het team, maar van de diamant ontbreekt elk spoor. Jaguar is ervan overtuigd dat het glimmertje ergens in de hairpin onder de vangrails moet liggen, maar mag logischerwijs niet gaan zoeken op het moment dat de race nog bezig is. Eén uur en 45 minuten later komt men van een koude kermis thuis. Tot op de dag van vandaag is de diamant niet gevonden. Was het één van de domste ideeën in de Formule 1 ooit, of heel misschien toch een marketingstunt die perfect in het thema van de film paste? We zullen het mogelijk nooit weten.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"