Met nog drie races te gaan, in Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi, is het einde van een lang én verrassend spannend Formule 1-seizoen bijna in zicht. Aan het begin van het jaar leek het er namelijk nog op dat Max Verstappen en Red Bull Racing weer dominant zouden zijn, maar de overwinning van Lando Norris in Miami zou het begin worden van een spannende titelstrijd in het constructeurskampioenschap.
Maar hoe kan het nou dat Red Bull er ineens amper aan te pas kwam, terwijl ze in 2023 nog zo dominant voor de dag kwamen? Julien Simon-Chautemps, voormalig Formule 1-engineer die onder andere samen heeft gewerkt met Kimi Raikkonen, denkt dat alle interne chaos bij Red Bull toch een grote rol heeft gespeeld. Hij doelt daarmee vooral op het mogelijke grensoverschrijdende gedrag van teambaas Christian Horner.
Als ervaren engineer durft Simon-Chautemps wel te stellen dat de situatie zeker invloed heeft gehad op het team, met name op het personeel. Toch denkt hij niet dat de slechtere prestaties echt te maken hebben met het vertrek van bijvoorbeeld topontwerper Adrian Newey, zo benadrukt hij in de Business of Winning-podcast. "Ik probeer Adrian en zijn prestaties echt niet te ondermijnen, maar de Formule 1 werkte in de jaren negentig natuurlijk heel anders dan nu."
"Het draait niet langer om maar één manager. Zoveel mensen hebben het al gezegd, maar ook ik geloof er heilig in dat een Formule 1-team een goede technisch directeur nodig heeft. Diegene kan het echter niet alleen. Adrian had veel goede mensen om zich heen bij Red Bull en dat geldt ook voor Pierre Wache, de technisch directeur, die veel mensen om zich heen heeft die goed zijn met aerodynamica. Ik denk niet dat Adrian al die titels op eigen houtje had kunnen winnen. Hij was dus een extreem belangrijke persoon binnen de organisatie, maar hij is niet de enige sleutel tot succes."
Anderen bekeken ook:
Negatieve impact
Simon-Chautemps kan zich dan ook niet voorstellen dat het vertrek van Newey grote gevolgen had voor de slechte prestaties van Red Bull. "Vorig jaar won het team natuurlijk relatief makkelijk, maar de regels zijn voor dit jaar niet echt veranderd. Als je naar het ontwikkelingsproces van een Formule 1-team kijkt, zie je al snel dat het allemaal heel vlak is. Je kan verbeteren en ineens meestrijden, maar het is lastig om grote stappen te zetten."
"Ze hebben duidelijk geprobeerd om een hele goede, winnende auto te verbeteren, al zijn ze daarmee waarschijnlijk op een gegeven moment wel de verkeerde kant opgegaan. Ze hebben in Japan een nieuwe vloer geïntroduceerd, maar dat ging uiteindelijk niet de goede kant op. Max bleef echter winnen, dus hebben ze er niet echt naar gekeken. Maar Sergio Perez had het op dat punt al echt lastig, dus ik denk dat ze daar wel de fout mee in zijn gegaan."
Desondanks hoorde Simon-Chautemps van bronnen binnen Red Bull dat de situatie omtrent Horner een negatieve impact had op het team. "Bovenop die verkeerde ontwikkelingsrichting kwam ook de situatie omtrent Horner nog kijken. Er werkt een man of duizend voor dat team, dus die hele situatie heeft sowieso een negatieve impact gehad op een deel van die mensen. Het zou me ook niks verbazen als het een grote rol speelde in de beslissing van Newey, vooral hoe er met die situatie is omgegaan."
"Ik ben hier niet om een oordeel te vellen, want dat is helemaal niet aan mij. Maar ik ken flink wat mensen bij Red Bull en ik weet ook vrij zeker dat de situatie echt een grote invloed heeft gehad op hoe de mensen daar werken. Hoe ze over die hele situatie dachten, heeft ongetwijfeld een grote, negatieve impact gehad op de situatie bij Red Bull."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!