De timing van Alonso's vertrek was achteraf gezien zuur te noemen: nadat de tweevoudig wereldkampioen de Ferrari-deur achter zich dicht smeet om in 2015 aan de slag te gaan bij McLaren, vond de Italiaanse stal de weg terug naar het hoogste treetje van het podium. Anno 2018 kon Ferrari met dank aan huidig coureur Vettel voor het tweede achtereenvolgende jaar lang meestrijden om het wereldkampioenschap. Alonso reed daarentegen vier seizoenen lang voor spek en bonen mee, aangezien zijn McLaren niet met de topwagens mee kon komen. Zodoende besloot de 37-jarige de F1 na 2018 vaarwel te zeggen.
Domenicali vermoedt dat Alonso nog niet helemaal klaar is met de Formule 1 en zou het toejuichen als de Spanjaard in de toekomst terugkeert bij Ferrari. "Het zou een geweldig verhaal opleveren, maar men zou het niet moeten pushen", vertelt de huidige Lamborghini-voorman aan het Duitse Auto Bild . "Als Fernando in de toekomst beslist om terug te keren in de Formule 1, waarom niet bij Ferrari? Natuurlijk hangt het van meerdere factoren af en zullen de neuzen dezelfde kant op moeten staan, maar waarom niet?" Alonso werd door criticasters vaker beticht van het aannemen van een houding waar collega's lastig mee samen kunnen werken, maar Domenicali slaat dat in de wind. "Om heel eerlijk te zijn: als je samenwerkt met coureurs die zo ontzettend getalenteerd zijn, dan kan je eigenlijk niet zeggen of het makkelijk of niet makkelijk is. Het enige wat je kan zeggen is dat Fernando ontzettend snel is, waanzinnig gemotiveerd en van plan om zo veel mogelijk geschiedenis te schrijven. Bovendien vind ik het totaal ongepast als men hem controversieel noemt." In dienst van Ferrari kwam Alonso tot elf Grand Prix-overwinningen en eindigde hij zoals gezegd driemaal als tweede in het wereldkampioenschap. Gedurende zijn zeventien seizoenen omspannende carrière won Alonso liefst 32 wedstrijden, in 2005 en 2006 besloot hij het seizoen als kampioen.
Meest gelezen