Lewis Hamilton begon dit jaar aan zijn avontuur bij Ferrari. De verwachtingen bij zijn debuut waren hooggespannen, maar hij kwam niet verder dan P10 in Australië. Hij won dan wel de sprintrace in China, maar kwam in GP's nog niet verder dan de vierde positie. De relatie tussen Hamilton en Ferrari is dus nog niet het sprookjeshuwelijk waar ze allebei op hadden gehoopt, al lijkt Hamiton er de laatste races wat beter bij te zitten.
Zo eindigde hij in Oostenrijk en Groot-Brittannië op P4 en hij reist voor de volgende races af naar het circuit waar hij voor het laatst won: Spa-Francorchamps. Voor het zover is, wordt er eerst teruggeblikt op de eerste twaalf races van de Brit. Want hoe beoordeelt voormalig Ferrari-coureur Stefan Johansson, die zelf twaalf keer op het podium stond in de koningsklasse van de autosport, de start van Hamilton bij de Scuderia?
"Ik denk dat Lewis dichterbij komt, in ieder geval de laatste paar races. De coureurs zijn altijd op zoek naar comfort. En comfort betekent dat je op de auto kunt vertrouwen als je de bocht ingaat. Ik denk dat waar Lewis mee worstelt, is dat hij zich niet echt op zijn gemak voelt bij het insturen van de auto. Je probeert het dus wat harder en je gaat over de limiet, en dan verlies je nog meer tijd. Of je zweeft twee tot drie tienden onder de limiet over een hele ronde."
"Als je dat niveau van comfort hebt, zet je de auto precies neer waar je hem wilt hebben. Dat is het moeilijke gedeelte. Als je één bent met de auto, is hij eigenlijk gewoon een verlengstuk van je lichaam: het is de plek waar je wilt zijn. Ik denk dat Lewis nog steeds een van de, zo niet de beste coureur op de grid is."
Ook interessant:
Red Bull RB21 ontneemt Verstappen thuisvoordeel
Verstappen werkt toe naar de Formule 1 Grand Prix van België, toch een soort thuisrace. Maar is er nog sprake van een thuisvoordeel? Eigenlijk niet met de Red Bull RB21 zoals deze nu is, oordelen Coronel, Dimmers en Mosterdijk in de RacingNews365 Formule 1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!