Lange tijd kon niemand tippen aan de nalatenschap van Michael Schumacher in de Formule 1. De Duitser heeft nog steeds het gedeelde record van de meeste kampioenschappen achter zijn naam staan, zeven in totaal. Bovendien kan alleen Lewis Hamilton betere cijfers overleggen dan Schumacher wat betreft het aantal overwinningen en polepositions in de koningsklasse van de autosport.
Fernando Alonso is als tweevoudig wereldkampioen ook een grote naam in de F1. Rob Smedley, voormalig Ferrari-engineer van Felipe Massa, kent de twee grootheden aardig goed. Schumacher en Alonso waren namelijk een tijdje de teamgenoten van Massa bij de Scuderia. Als er tegen Smedley wordt gezegd dat Alonso destructief is geweest voor teams, reageert hij daar als volgt op.
"Hij heeft die reputatie, maar wat je van de buitenkant ziet, is niet wat van je van binnenuit krijgt. En de Fernando die je vanaf de buitenkant ziet... Hij is net als Michael, nietwaar? Michael Schumacher had de indruk dat hij arrogant, een soort robot en een verschrikkelijk persoon was. Maar in werkelijkheid was hij een prachtig mens en erg gul, ook van geest", zo stelt Smedley in de Red Flags-podcast.
"Hij was erg nederig en twijfelde veel aan zichzelf. Dat dreef hem om zo groot te worden als dat hij was. Hij zou altijd aan zichzelf twijfelen en zeer gul zijn voor het team. Hij kon dit niet doen zonder het team en het team kon eerlijk gezegd niet zonder hem", waarna hij de switch maakt naar Alonso.
Anderen bekeken ook:
'Echte aanwinst'
"Ik denk dat Fernando een beetje onder hetzelfde lijdt. Fernando is erg op zichzelf en wat je van hem ziet qua persoonlijkheid, is niet zoals hij binnen het team is. Dan is hij iemand die ontzettend competitief is. Hij wil binnen de regels, maar ten koste van alles, winnen en dat maakt hem tot iemand die je aan jouw kant wilt hebben, nietwaar? Dat maakt hem iemand die je hard nodig hebt in je team."
Smedley vervolgt: "Je hebt zulke mensen nodig, want het is zo intens en moeilijk. Je hebt mensen nodig die constant voorop lopen en proberen te winnen. Ik denk dat Fernando een sportman is en hij is intens competitief. En soms kookt het over, zoals het soms ook overkookte bij Michael en bij iedereen. Maar als je Fernando in je team hebt, is het een echte aanwinst, 100 procent."
Vervolgens pakt de voormalig F1-engineer door met Schumacher en Alonso. "Met wat Michael deed met de auto, de manier waarop hij ermee reed... Maar zelfs de manier waarop Fernando zich kan aanpassen. Als je ziet hoe dichtbij ze tegen de limiet kwamen en er net over... Sommige coureurs zouden volgens de telemetrie sneller moeten kunnen gaan, omdat er eigenlijk meer grip beschikbaar is. En dat was meestal het geval, omdat je jezelf altijd een marge geeft."
"Want je met auto's rijdt die 200 mijl per uur gaan en je maakt een fout, dan is dat een grote fout. Er is dus altijd wat marge bij de coureurs. Maar soms zie je ze zo op de grens van de grip rijden. En als ze maar een klein foutje maakten, was het weggevaagd. Maar om in staat te zijn om de balans zo goed te houden... Michael was daar zo goed in. De hand-voet coördinatie die hij had en het gevoel dat hij voor de auto had. Hij was soms gewoon buitenaards."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!