Gaat Adrian Newey binnenkort de deur dichttrekken bij Red Bull Racing? Het begint er steeds meer op te lijken. Wat zou dit voor gevolgen kunnen hebben voor het team van Max Verstappen. RacingNews365 bespreekt het met voormalig F1-motorengineer Ernest Knoors. De Nederlander werkte onder meer voor Ferrari en BMW en voorziet een groot probleem bij Red Bull wanneer Newey daadwerkelijk besluit te vertrekken.
Knoors kijkt terug op zijn eigen periode in de Formule 1 en trekt een bijzondere vergelijking met zijn eigen tijd bij Ferrari: "Ik heb dit zelf meegemaakt bij Ferrari. Op een gegeven moment kwam daar de periode Michael Schumacher ten einde, Ross Brawn ging toen ook weg. Wanneer zo'n leidend persoon, zo'n uithangboord van een team, besluit om te gaan, dan is het toch altijd iets waar je je over moet afvragen: waar gaat dit heen?", aldus de voormalig engineer.
Steeds vaker komen verhalen naar buiten dat Newey niet veel meer te maken heeft met de ontwikkeling van de auto. Pierre Waché zou de leidende rol van Newey al langer hebben overgenomen. Toch is Knoors van mening dat dit niet uit maakt, wanneer je kijkt naar de invloed binnen de organisatie: "Of Waché meer invloed heeft, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Als zo'n uithangboord van je team en zo'n grootheid weggaat, dan creëert dat toch altijd vraagtekens bij de mensen die daar onder werken. Het creëert onrust in die organisatie."
Leider moet opstaan
Zou een vertrek van Newey kunnen leiden tot een ware uittocht bij het snelste team van het moment? Knoors denkt dat dit hand in hand gaat met het vertrek van een grote naam: "Het maakt dat mensen, engineers en mechanics, meer openstaan voor aanbiedingen van andere teams. En dat heb je toch altijd bij een team dat heel lang op de toppen van haar kunnen presteert. Op een gegeven moment gaan mensen dan om zich heen kijken, misschien de mensen die niet helemaal in de top zitten. Zijn er mogelijkheden? Zijn er openingen bij andere teams waar ze een stapje naar voren kunnen maken?"
"Het is het grote risico van Red Bull. De stabiliteit van het team. Wat gaat er nog meer gebeuren? Wie gaan er nog meer weg?" vervolgt Knoors. De voormalig engineer ziet in dit geval een belangrijke rol weggelegd voor de teambaas van Red Bull, Christian Horner. Volgens Knoors is het belangrijk dat hij nu de rust binnen het team bewaart. Maar of hij daar toe in staat is? Knoors betwijfelt het: "Op een gegeven moment moet een sterke leider, in dit geval Christian Horner, wel zorgen dat hij genoeg techneuten en knappe koppen in dat team houdt. En is Christian Horner op dit moment de onomstreden en onbesproken leider die daarvoor kan zorgen? Daar kan wel een vraagteken bij gezet worden."
Bekijk het volledige interview hieronder!
Bij een doelpunt voor PSV of Feyenoord, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Rubbererobbie
Ten eerste is het nog helemaal niet officieel bevestigd. Ten tweede Adrian Newey is inderdaad een topontwerper, maar hij werkt niet alleen, hij moet dus mensen om zich heen hebben die zijn ideeën snappen en willen uitvoeren. Je moet als ontwerpteam met zijn allen op 1 lijn zitten anders werkt het niet. Het kan een nekslag zijn voor Red Bull, maar net zo goed voor Newey. Het silly season is begonnen en we gaan meemaken hoe het verloopt.
Broodkogel
Een ketting bestaat uit schakels en een belangrijk schakel eruit zou voor een enorme impact kunnen zorgen. Hoeft niet als de rest intact blijft en bij schakelt. Maar als een meesterbrein weg gaat zal dat een enorme aderlating zijn waarvan ik zeg ik moet nog zien hoe ze dat opvangen mocht het gebeuren. Hij zorgt er wel mede voor dat Max een auto heeft waarmee hij races kan winnen.
Dit bericht is aangepast op:
monic-armiento-hissink#79690
Misschien, maar als hij om andere reden zou moeten stoppen bijvoorbeeld door ziekte, hij gewoon met pensioen wil of komt te overlijden, dan moet een team toch ook instaat zijn om dit op te vangen. Newey heeft ook niet het eeuwige leven. Als ze inderdaad afhankelijk zijn van 1 man is dat een slecht teken.
Hammertime
Inderdaad man ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Respect Broodkogel
Dit bericht is aangepast op:
Rubbererobbie
Iedere schakel is vervangbaar.
Broodkogel
Iedereen is vervangbaar Rubberen Robbie. 100% waar maar of het beter of minder wordt die garantie wordt er niet bijgegeven. Aan Newey weet je wat je hebt. Iedereen wil hem wat graag in het team hebben. Hij is op dit moment de beste in zijn soort
Dit bericht is aangepast op:
G33SimplyLovely
Sherlock Knoors…
BlubBlub
Wederom een artikel wat helemaal nietszeggend is. Wat hier vermeld wordt, hadden wij ook kunnen bedenken. Alleen wordt het dan niet opgepakt en wordt het ook niet gezien als ‘nieuws’. Maar het is vrij waarschijnlijk dat er meer gaan lopen. Het is al een tijdje geen eenheid meer. Het enige wat het team nu nog op de been houdt is een goede auto en de prestaties van Verstappen waardoor er nog positivisme is. Zodra dit omslaat gaat men aan de wandel, waaronder Verstappen. Dat contract tot 2028 zegt helemaal niks.
VroomVroom
En als RB hem aan zijn contract houdt kan hij pas weg na 2025. Komt nog een jaar gardening leave bij. Dus 2026 kan hij ook vergeten. Wordt dus 2027 voor de auto van 2028. Veel plezier.
Japio
Als ik diverse informatie goed begrijp, kan hij altijd weg bij een vertrek van Marko. En aangezien Marko volledig aan de kant van Verstappen lijkt te staan is dat niet zo moeilijk te ensceneren.
flac
Het vertrek van een leidend figuur in een organisatie kan net zo goed een stimulerend effect hebben op een organisatie, in plaats van al deze zwartkijkerij. Als de organisatie goed is opgezet staan de nieuwe helden al te popelen en zijn ze goed, intern, opgeleid. De Ferrari organisatie in die tijd verloor ineens en de top coureur en het belangrijkste deel van de stuurlui van het team. Maar, het is nog niet zo ver, we zullen zien.
Japio
Zou Yoovidhya, met zijn beslissende 51%-stem rond het aanhouden van Horner en daarmee het escaleren van de interne problemen, zich al serieus financiële zorgen maken? Ik denk van wel! Natuurlijk is het makkelijk om o.b.v. macht iets te bepalen. Het zegt echter niets over de uitkomst en het effect.