Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

Voormalig Ferrari-engineer wijst technische reden aan voor strubbelingen Hamilton

Rob Smedley, die jarenlang aan de pitmuur stond bij Ferrari, heeft de nodige problemen vastgesteld bij Ferrari dit jaar. Vooral op technisch gebied kan hij één factor aanwijzen waar Lewis Hamilton moeite mee lijkt te hebben.

Hamilton FP3 Jeddah
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Tot nu toe is het gedroomde sprookje van Lewis Hamilton en Ferrari nog niet echt tot uiting gekomen. Los van een podium in de sprintrace in Miami en een overwinning in de sprintrace in China, lijkt Hamilton te worstelen dit seizoen. De auto is ook geen hoogvlieger, waardoor Hamilton dit jaar slechts eenmaal in de top vijf geëindigd is in een Grand Prix.

Voormalig Ferrari-engineer Rob Smedley heeft wel een vermoeden waar het door komt. Volgens hem komen de stijl van Hamilton en de karakteristieken van de huidige Ferrari erg slecht overeen. "De auto is niet makkelijk te besturen. Hij past absoluut niet bij de rijstijl van Lewis. Charles Leclerc kan er iets meer uit halen over één ronde", zo analyseert Smedley in de F1 Nation podcast

"Als je van een snelle bocht naar een medium bocht gaat, dan moet de achterkant stijf blijven. We hebben in het verleden gezien dat wanneer Lewis een auto heeft die die stabiliteit achteraan niet heeft, hij er moeite mee heeft. Als de auto een beetje wispelturig is aan de achterkant, dan kan hij niet het maximale eruit halen. Dat is gewoon zijn rijstijl."

Desondanks ziet Smedley ook wel wat meer algemene problemen in de auto. "Er mist ook wel een beetje algehele snelheid. Het gaat om kleine marges. Er is niet één gouden oplossing waardoor die auto ineens goed is. Er is een hele reeks verbeteringen die ze aan moeten brengen. Dit is gewoon waar ze nu zitten."

Maar volgens Smedley biedt dat ook weer kansen. "Hier kun je zien waar ze echt van gemaakt zijn. Kunnen ze een uitweg vinden? Kunnen ze meer performance vrijspelen? Als het lukt om in de kwalificatie en de race sneller te zijn, al is het maar een paar tienden, dan staan ze er al significant beter voor. Dat zijn de marges die ze nu moeten vinden."

Praat mee!

x
FIA Straffen voor vloeken gaan flink op de schop