Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Voormalig Ferrari-engineer ziet dolend Scuderia voor thuisrace: "Dan is het voor de bühne"

Voor Ferrari staat met de Grand Prix van Italië op Monza wellicht het belangrijkste weekend van het jaar voor de deur. Ernest Knoors, die zeven jaar lang bij Ferrari werkte, legt in gesprek met RacingNews365 haarfijn uit wat de race voor de Scuderia betekent.

Sainz Qualifying Zandvoort
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Om als engineer in de Formule 1 terecht te komen, dat is al zeker niet iedereen gegeven. Maar om dan nog zeven jaar rond te mogen lopen bij Ferrari, dat is dan ongetwijfeld het summum. Ernest Knoors werkte zeven jaar lang bij de Scuderia en kreeg zo heel wat mee van de cultuur bij de Scuderia. Nu staat ongetwijfeld de belangrijkste race van het jaar op het programma, namelijk de Grand Prix van Italië op het iconische circuit van Monza.

En de mensen van Ferrari waren op Zandvoort al bezig met de thuisrace, zo merkte Knoors. "Ik sprak Diego Ioverno, de Sporting Director van Ferrari, in Zandvoort, want die ken ik nog uit mijn tijd. Ik sprak hem over Zandvoort, hoe hij het allemaal zag en hij zei tussen neus en lippen door: 'dit is het wat het is, maar op Monza moet het wel een stuk beter gaan'. Dus ik verwacht dat zij een grote update brengen. En ik denk dat de race in Monza er eentje is waar je je seizoen kan redden als Ferrari", zo vertelt Knoors in gesprek met RacingNews365.

"Het is een beetje als je als Nederlands Elftal wordt uitgeschakeld op een WK, maar je met 7-0 van Duitsland wint. Dan heb je nog steeds een goed kampioenschap gehad, denk ik zo. Ik denk dus dat Ferrari wel met een upgrade komt, maar zo komen andere teams natuurlijk ook met een upgrade, specifiek voor dat circuit."

Dan richt Knoors zich even op een gebeurtenis eerder dit jaar bij de Scuderia. "Ze hebben natuurlijk een upgrade gebracht rond Barcelona, waar ze heel veel moeite mee hebben gehad. Je moet dan eerst de upgrade van de auto afhalen, want je moet begrijpen hoe die werkt. De hele ontwikkelingsrichting is dan eigenlijk de foute kant opgegaan. Je was er namelijk van overtuigd dat dat de juiste richting was."

Druk vanuit heel Italië

De voormalig Ferrari-engineer vervolgt: "En dat is niet zo makkelijk terug te draaien, dus het duurt heel lang voordat je weer het juiste spoor te pakken hebt. Ik ga ervan uit dat ze nu proberen voor Monza een juiste update te brengen en om daarna daarop voort te borduren, om ook voor de circuits die daarna komen, met weer hele andere karakteristieken, te proberen de aansluiting naar voren te vinden. Maar we zullen het eerst moeten zien."

Hoe zit het dan met de druk bij Ferrari tijdens de thuisrace? "De druk is eigenlijk altijd wel hoog bij Ferrari. Het gaat erom wat er van dat team wordt verwacht. En als jij in Italië werkt en woont, dan heb je daar de sportkranten zoals de Gazzetta dello Sport. Die schrijven dagelijks zes, zeven pagina's vol met dingen over autosport. Daar staat Ferrari altijd in, dus dat hele land leeft mee, kijkt mee en verwacht daar zeker in Monza heel veel van."

"En als je dan zelf in dat team zit, is het wel heel grappig. Want als je met Ferrari naar Monza gaan, dan hebben heel veel monteurs natuurlijk allemaal bekenden en familieleden die naar het circuit toe komen. Voor iedereen, ook de monteurs en de mechanics, is het een heel druk weekend. Maar ook voor de top van het bedrijf, want de John Elkanns, de hoge bazen van Fiat, die komen daar ook heen."

Historisch, modern & uniek

"En die willen niet met een P6 en een P8 naar huis gaan, dus de druk is echt enorm. Maar het is ook echt een heel mooi event, zeker in Italië. De mensen zeggen heel vaak dat het een old skool-circuit is, maar ik vind Monza niet old skool. Het is een circuit met historie, het is modern en uniek. Dat maakt het zo mooi, zeker in Italië en voor Ferrari."

Toch ziet Knoors ondanks alles Ferrari niet op het podium eindigen tijdens de thuisrace. "Als je even het resultaat in Zandvoort in de race weghaalt, dan zijn ze gewoon aan een hele slechte periode bezig. Ze zijn de weg kwijt. Dat zou zo kunnen zijn, omdat ze zich vol gefocust hebben op Monza. Maar dat zou een planning voor de extreem korte termijn zijn, want Monza is daarbij ook een uniek circuit."

"Als je daar je hele ontwikkeling op richt, dan is het puur voor de bühne en voor de show, om je seizoen goed te maken. Maar dan ben je niet bezig om jezelf beter te maken voor de rest van het seizoen en voor het kampioenschap. Dat zou ik niet willen doen, als ik bij Ferrari zat. Ik zou me echt op de lange termijn richten en de overall performance beter willen maken", zo sluit Knoors af.

Ook interessant:

Alarmfase 1 voor Verstappen en Red Bull na nieuwe nederlaag

De Grand Prix van Nederland werd niet het feestje waar de Nederlandse Formule 1-fans op hadden gehoopt. Lando Norris wist met een grote voorsprong te winnen op Max Verstappen, die steen en been klaagde over de RB20.

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

Scoort Feyenoord donderdag 19 september tegen Bayer Leverkusen? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
F1 Werking McLaren-achtervleugel onthuld